juni 20, 2019

Watermuur in de kleuterklas

In maart liepen de eerstejaarsstudenten kleuteronderwijs stage in het thema “water”. Als basisaanbod in de klas vonden we het belangrijk om een watertafel in de klas te plaatsen. We zochten naar nog meer uitdaging en vernieuwing voor de kleuters, de mentoren en de studenten. We besloten om zelf een watermuur te maken om de studenten te inspireren. Het kostte ons een slordige 10 uur om het boeltje in elkaar te steken. We ontdekten hierbij heel veel zaken die we ook aan de studenten konden meegeven over de uitdagingen bij het maken van zo’n muur.

Op de stagevoorbereidingsdag hanteerden we de ‘teach what you preach’-aanpak en lieten we de studenten zelf aan de slag gaan om met een groepje een paneel te maken voor een watermuur.
Onze ‘watermuur deluxe’ was aanwezig en konden ze bekijken ter inspiratie. We lieten hen zonder verdere richtlijnen aan de slag gaan met een veelheid aan technisch materiaal en kosteloos materiaal. Daarna konden studenten hun paneel testen op ‘waterproofheid’.

Tot welke bevindingen kwamen de studenten bij deze ontdekkingstocht?

• Teken een plan op papier
• Leg het paneel op de grond en leg je waterbaan
(neem foto’s)
– Van hoog naar laag
– Helling: geen buizen horizontaal plaatsen, altijd helling voorzien
– Zorg dat het water niet tegen het paneel kan stromen (afstandje voorzien)
– Altijd werken van grotere naar kleinere diameter (of gelijke grootte)
– Ronde voorwerpen indien mogelijk vlak maken langs muurkant
• Vastmaken en uitproberen! Je zal zeker nog zaken moeten aanpassen…
• Gebruik van lijmpistool om alles echt dicht te maken.
• Durven zagen en boren!

In een volgende stap hebben we de kleuters van De Sterre-Spits uit Gent uitgenodigd om met de watermuur aan de slag te gaan. We legden het accent op opbouw, geleidelijk werken, rustig opbouwen vanuit de waterbak en het intens meespelen van de leerkracht. We baseren ons hiervoor op de meespeelmethodiek.

Andere tips die we meegaven:

– Observeer eerst grondig.
– Ga daarna doen wat de kinderen doen (spiegelen) en benoem de beleving (de jouwe en die van de kinderen).
– Pas dan ga je langzaam over naar verrijken en uitdagen. Geef niet de pap in de mond, laat het uit de kleuters komen.
– Stel kleuters voor problemen.
– Maak plezier met de kinderen!

We gaven ze ook een aantal zaken mee rond klasmanagement:

– Hou voortdurend overzicht op alle kleuters.
– Zet positief gedrag in de verf in plaats van telkens te focussen op negatief gedrag als dit nodig is.
– Denk vooraf goed na over allerhande zaken in verband met organisatie: bescherming vloer, kledij (reservekledij), schoenen en sokken uitdoen, kleuters mee laten poetsen met aangepast materiaal, goede afspraken maken met de mentor.
– Wanneer gedrag niet gewenst is, onmiddellijk rustig reageren en een alternatief aanbieden dat wel bij het spel hoort.
– Zorg dat er uitdaging genoeg is voor al jouw kleuters in de groep, voor de volledige tijd dat ze spelen.

Na deze grondige voorbereiding merkten we dat de studenten erin geslaagd waren om prachtige watermuren te maken en dat de kleuters op stage de tijd van hun leven hadden met de waterbak en de watermuur! Een pluim voor onze eerstejaars! Missie geslaagd dus!

Dankwoordje:

Met dank aan onze studenten 1 BAKO DAG/WPL!

Ondersteuners bij het maken van de watermuur: Lieze Morel en Mare Morel.

Ter beschikking stellen van materiaal en technische expertise: Tom Morel.

De juffen en de kleuters van de Sterre-Spits voor hun enthousiaste medewerking!

Meer info bij de praktijkcoördinatoren an.debuck@vives.be en barbara.vergote@vives.be.