Op 24 oktober werd de nieuwbouw van de lerarenopleiding feestelijk ingehuldigd. Hieronder vind je de speech die studiegebieddirecteur Noël Selis toen gegeven heeft. De aftermovie kan je hier alvast bekijken.
Monseigneur
Geachte genodigden uit de politieke wereld, uit de bedrijfswereld en uit het onderwijs
Beste collega’s
Beste dames en heren
Kortrijk heeft na fusie van de Rijksnormaalschool met Brugge in 1986 opnieuw zijn lerarenopleiding: in een gloednieuw gebouw, met zicht op onze partner KULAK, binnen de katholieke hogeschool VIVES, op Hoog Kortrijk, het kloppend onderwijshart van de stad. 4000 m2, gebouwd in amper 14 maanden, waarvoor nu al tegelijk onze waardering en onze excuses, 4000 m2 om leraren te vormen voor het onderwijs van morgen.
Met zijn strakke architectuur van buiten en gebogen lijnen en vloeiende vormen van binnen is dit gebouw geconcipieerd vanuit een uitgesproken visie op het onderwijs van morgen, onze visie op onderwijs: veel licht om de wereld binnen te laten en om uiterst scherp te zien, open ruimte die ons uitnodigt om te ontmoeten, informeel te leren en samen te leven, een kuil waar expressie en creativiteit kunnen bloeien, een studentenliving en terras met verzicht om even stil te vallen en poëzie om de verbeelding te prikkelen en dromen levendig te houden, een huiselijke aula om jullie toe te spreken en educatieve technologie om het leren hier en thuis te activeren. Wat dit laatste betreft ben ik fier jullie aan te kondigen dat VIVES de eerste lerarenopleiding in Vlaanderen is die, in nauwe samenwerking met Barco, onderzoek zal verrichten naar de toepassingsmodaliteiten van “weConnect” en “wePresent” technologie voor virtueel en collaboratief leren in de opleiding voor leraars en in het basisonderwijs.
Georges Bernard Shaw begon ooit zijn betoog met de zin : “…the sole hope of human salvation lies in teaching”. Zover moeten we wellicht niet gaan , maar dat de lerarenopleiding voor een grote uitdaging staat is niets overdreven. Lesgeven is nooit amateurisme geweest en zal dat in de toekomst minder dan ooit kunnen zijn. Het onderwijs van morgen zal allesomvattend moeten zijn door tegelijk te focussen op 4 pijlers: ‘learning to know, learning to do, learning to live together en learning to be’ [1]. In de dagdagelijkse realiteit van het onderwijs komen we meestal niet verder dan denken en doen. Binnen VIVES willen we bewust ook een plaats geven aan pijler 3 en 4. Goed onderwijs is in onze visie een totaaloefening in goed en gelukkig (samen)leven. Om dit te kunnen faciliteren als toekomstig leraar werken wij met onze studenten toe naar 4 kenmerken van meesterschap in de leraarsstiel: opmerkelijkheid (goede leraren moeten opvallen, boven drijven), passie, engagement (hun nek uitsteken) en verbondenheid (juiste verbinding (golflengte)maken met het diverse publiek). Dit mee mogen ontwerpen van de toekomst , onze toekomst in dit prachtige gebouw beschouwen wij met ons team als een privilége en gaan wij met dezelfde passie en toekomstgerichtheid ons eigen waar maken. Ons VIVES-moto is niet toevallig “Design your and our future”.
Beste genodigden, over “design (y)our future “ gesproken. Ik ben zeer verheugd hier in primeur het gedicht ‘werk’, door dichter en jeugdauteur Bart Moeyaert speciaal toegewijd aan de nieuwbouw van onderwijs, te mogen onthullen. Het moge ons tot inspiratie zijn in de toekomst.
WERK
Gelukkig zullen we
de stenen keien kiezels
die je tot hiertoe hebt verlegd
vandaag niet tellen
en laat ons hopen
dat ook niemand vraagt
al dat gewicht te tillen.
Het lijkt mij aangenaam
als we vandaag gewoon eens
naar de wereld kijken,
hoe jij die hebt veranderd.
Op een feestelijk moment als dit wil ik ook graag een woord van dank uitspreken. Dank aan de Raad van bestuur van VIVES voor de goedkeuring van dit project en voor het vertrouwen in onze opleiding. Dank ook aan architecten Vandekerckhove (Andie en Jonas) en tuin- en landschapsarchitect Geert Bossaert (Geert en Sandra)……., de firma STRABAG Belgium (Tom, Fredriek en Ioanna) en onderaannemers, aan de firma’s Vandewalle, Poels en EEG groep. Eveneens onze waardering voor de dienst infrastructuur en facilities van VIVES (Lieven, Hendrik , Krist en de technische ploeg), De dienst IT van Vives (Jos, Koen, Carl) En ‘last but not least’, dank in het bijzonder aan de opleidingshoofden Nele en Hilde voor de punctuele planning en opvolging, het secretariaat en het voltallige korps voor het vele werk, het geduld en het vertrouwen.
Noël Selis
[1] Delors, Jacques et al.1996. Learning. The Treasure Within. Paris: UNESCO.2004.EFA Global Monitoring Report. Paris: UNESCO