Dit schooljaar lopen er drie STEM-vormingstrajecten op onze campus. Deze vormingstrajecten bij VIVES worden georganiseerd vanuit een samenwerking tussen de studiegebieden ‘Industriële wetenschappen & techniek’ en ‘Onderwijs’. In deze vormingstrajecten duiken directie, STEM-coaches en leerkrachten de wereld van STEM in. Vanuit een aantal authentieke praktijksituaties gaan ze aan de slag met diverse STEM-activiteiten voor kleuteronderwijs en alle graden van lager onderwijs. Er wordt met de leerkrachten gebouwd aan een onderzoekende, reflectieve attitude die hen helpt om de talenten van alle kinderen in hun klas te stimuleren en om de wereld van wetenschap en techniek te tonen en te leren kennen.
Het professionaliseringstraject bestaat uit vijf opleidingsdagen waarbij in de voormiddag leerlabo’s worden gegeven door drie onderzoekers van de onderzoeksgroep onderwijsinnovatie: Remko Meys, Geert Neyrynck en Annelore Blondeel. In de namiddag gaan de praktijklabo’s door bij de collega’s van het studiegebied IW&T.
Tijdens de leerlabo’s worden tools aangereikt om de eigen klaspraktijk te verrijken via de didactiek van onderzoekend leren die bij een STEM-aanpak centraal staat. Vanuit hands-on praktijkvoorbeelden worden leerkrachten gestimuleerd om zelf aan de slag in te gaan in hun klas. Doorheen de leerlabo’s worden deze ervaringen dan uitgewisseld met de andere deelnemers. Daarnaast bouwen de leerkrachten en directie per school ook hun eigen STEM-beleid uit onder begeleiding van de lesgevers en in interactie met de andere deelnemers. Binnen de praktijklabo’s worden de inzichten uit de leerlabo’s toegepast in concrete activiteiten en worden een aantal centrale technische concepten en wetenschappelijke concepten uitgediept en aangeleerd via ‘hands-on’ activiteiten. Hierin gaan de leerkrachten en directie dus op hun niveau aan de slag met technische uitdagingen.
Door het doorlopen van het volledige traject, zullen de leerkrachten en directie bekwaam om in de eigen school STEM op een juiste manier in beweging te krijgen. Met de vormingstrajecten in Kortrijk bereiken we in totaal 50 leerkrachten en 25 directies van 25 verschillende scholen. De vormingstrajecten worden gefinancierd vanuit het departement Onderwijs en zijn een samenwerking tussen VIVES, UCLL, Thomas More, Odisee, Artevelde Hogeschool.
Meer info: kristof.vandekeere@vives.be