juni 13, 2018

Inspiratiehoek in de klas

Tijdens de stage hebben sommige studenten een inspiratiehoek aangeboden aan de kleuters nadat we hen die methodiek hebben toegelicht. Met de inspiratiehoek willen we de boekenhoek meer in de kijker plaatsen. Zo kunnen prenten, tekeningen, voorwerpen die aan bod komen tijdens de waarneming, een plaats krijgen in de boekenhoek. Op die manier zullen kleuters wellicht meer geneigd zijn om de boekenhoek op te zoeken. Doorheen de stageweek kan de boekenhoek telkens verrijkt worden met nieuw materiaal naargelang van het deelthema, de interesses van de kinderen enz. Die “inspiratiehoek” staat in verbinding met andere activiteiten, bv. als informatiebron voor een STEM-activiteit. Tijdens de stage hebben sommige studenten ook een themaboek uitgewerkt waarmee de kinderen aan de slag konden. Dat themaboek is een zelfgemaakt informatieboek waarin kleuters kunnen (over)tekenen, kleuren, knipsels kleven, woorden stempelen, gelijkaardige afbeeldingen zoeken in prentenboeken, QR-codes lezen enz. De kleuters kunnen zelfstandig werken in het themaboek, maar bij sommige opdrachten is er verduidelijking van de leerkracht nodig. Dat kan je via pictogrammen duidelijk maken. Op het einde van de stageweek kan je aan de hand van dat themaboek terugblikken op het afgelopen thema. Hieronder zie je enkele pagina’s uit het “vliegboek” dat we aan de studenten hebben voorgesteld ter illustratie. Via dat themaboek wordt de geschiedenis van het “vliegen” in beeld gebracht. Deze methodiek wordt binnenkort voorgesteld op een mentorendag.