Muzische vorming: waarom?

Onderwijs moet levensecht zijn. In levensecht onderwijs staat het kind centraal. Een kind gaat op zoek naar zijn identiteit, zijn mogelijkheden, zijn plaats in de maatschappij. Zijn realiteit is de wijze waarop hij betekenis geeft aan de wereld, hij keuzes maakt, verantwoordelijkheid draagt, dingen creëert en zich de wereld eigen maakt.

We beschikken over verschillende middelen om in contact te komen met de wereld om ons heen. Een dergelijk middel is ‘taal’.

Taal uit zich in verschillende vormen: er is niet enkel de gesproken taal, maar ook de lichaamstaal, de beeldtaal, de bewegingstaal,…

Door de ontwikkeling van het hanteren van al die vormen, kan het kind

  • zijn eigen mogelijkheden beter leren kennen (zelfbeeld)
  • zijn wereld beter ordenen, (wereldbeeld)
  • zich beter uiten in wat er in hem leeft (expressiefunctie)
  • beter communiceren met anderen. (communicatieve functie)

In dit cursusonderdeel komen enkele expliciete communicatiemiddelen aan bod die muzisch georiënteerd zijn (maar ook meer dan enkel dat).

– poppenspel

– emoties