Waarom?

Als je waarneemt, zie je wat er is. Natuurlijk, gelukkig maar! Maar dit is eveneens beperkend, want anderen zien ook wat er is. Als je iets nieuws wil laten ontstaan, kan dit door ‘anders’ waar te nemen.

Hoe?

Je kan leren vragen te stellen over je eigen waarneming (en die van anderen) terwijl je aan het waarnemen bent. Je wordt je bewust van je eigen denkpatronen, patronen die zich in het denken van anderen bevinden, maar ook patronen die eigen zijn aan de dingen zoals ze zich aan ons laten zien.

De bedoeling van creatief waarnemen is de dominante waarneming te kunnen loslaten en vaardig te worden in waarnemingsverspringing.

Geen gemakkelijke klus: probeer maar eens een glas anders te zien dan een glas, een krant anders te zien dan een krant, …

Toepassingen in het onderwijs:

–         gedrag van kleuters/leerlingen observeren en interpreteren

–         gebruik van prenten, afbeeldingen, kleuren,…

–         klasinrichting

–         waarnemingsoefeningen/zintuigspelen met kleuters/leerlingen