Muzische opvoeding wordt soms ook muzische vorming genoemd, we gebruiken beide termen door elkaar. Bij de opvoeding van kinderen streven we naar een harmonische persoonlijkheidsvorming. Muzische Vorming wil hiertoe bijdragen door kinderen de wereld om zich heen en de eigen innerlijke ervaringswereld intens te laten beleven én verwerken.

Hiervoor brengen we bij kinderen een muzische grondhouding tot ontwikkeling.
Daarnaast helpen we ze ook muzische of kunstzinnige expressievormen ontdekken waarmee ze ervaringen en gevoelens kunnen uitdrukken.
Muzische opvoeding impliceert dan ook altijd een wisselwerking tussen beschouwen en creëren.

Door de ontwikkeling van het muzische of kunstzinnige leren kinderen de wereld om zich heen en de eigen innerlijke ervaringswereld begrijpen en ervan genieten, dit door in eerste instantie naar kunstzinnige creaties te kijken en te luisteren.

Als ze kunstzinnige of expressieve creaties beschouwen en erover praten, dan communiceren ze op een bijzondere wijze over de belevingswereld van de maker en van zichzelf. De belevingswereld van de kunstenaar wordt verbonden met de eigen belevingswereld.

Beschouwing van het muzische leidt tot verwondering over en tot bewondering van het schone in de wereld.

Bij muzische opvoeding staat het kind centraal en is elke planning ondergeschikt aan wat elk kind nodig heeft om zich als mens volledig te ontplooien.

          Ik mag de wereld ontdekken
          mezelf daarin een plaats geven
          en uitdrukken wat ik beleef.