
Samen met Jurgen en mama van Febe (17) en Ferre (15)
Bachelor Toegepaste Psychologie – Schoolpsychologie en Pedagogie
Ervaring als teamcoach in een contactcenter en inmiddels leerlingbegeleider in het secundair onderwijs.
Ervaringsdeskundige in het falen van een sanctionerend beleid
Mijn schoolcarrière was geen positieve ervaring, en dat is nog licht uitgedrukt. Ik verzette me hevig tegen de autoritaire aanpak, en verzamelde sancties bij de lopende vleet. Hoe meer ze tegen me ingingen, hoe ernstiger mijn tegenreactie. Het gevolg bleef niet uit, de dag dat ik 18 werd verliet ik het secundair onderwijs zonder diploma.
Gelukkig stapte ik meteen in het werkveld en timmerde ik aan een professionele carrière. Het niet hebben van een diploma bleef een gemis, waardoor ik op latere leeftijd me heb ingezet om een secundair diploma en een bachelor te behalen.
Mijn doel was van meet af aan duidelijk, ik wou werken met jongeren die uitvallen in het autoritaire systeem, die hier verzet tegen bieden, die een zware rugzak hebben en nood aan verbinding. Ik weet hoe ze zich voelen en vooral, hoe belangrijk het is dat ze gehoord worden.
De openbaring kwam in het laatste jaar van mijn opleiding. Alle puzzelstukjes leken in elkaar te vallen toen ik een traject rond ‘herstelgericht en verbindend werken’ volgde. In plaats van sancties en regels op te leggen, ga je via deze visie mét de jongeren samenwerken. Ze worden betrokken, ze worden gehoord, en ze worden uitgedaagd om hun verantwoordelijkheid te nemen bij een incident of ongewenst gedrag. Zo krijgen ze de kans om te leren, om te groeien.
Nu start mijn missie pas echt. Ik wil herstelgericht en verbindend werken implementeren in scholen, buurten en organisaties, tonen dat het anders én beter kan. Werk je graag met me mee? Steeds welkom via het contactformulier.
Van harte
Frieke