Geef elke kleuter een eigen kenteken. Daarvoor kan je een foto gebruiken, bv. van de kleuter zelf, of, een duidelijk herkenbare prent van een voor de kleuter bekend voorwerp of dier.

Voorzie in de onthaalhoek iets waarbij de kleuter iets kan doen om aan te geven dat hij aanwezig is:

Voorbeelden:
Zijn foto of kenteken op een bord hangen.
Zijn foto of kenteken, die aan een bord hangt, omdraaien.
Een bordje dat bij zijn foto/kenteken hangt, omdraaien.
Een knuffel bij zijn foto zetten.
Voorzie een bord dat een speels, herkenbaar element bevat. Het is bv. een huis, een paddenstoel.

Groeien in het gebruiken van symbolen

Visuele voorstelling: de kleuters herkennen afbeeldingen die dicht aanleunen bij de realiteit.

De kleuters ontdekken de betekenis van symbolen, pictogrammen, wat deel uitmaakt van de groei in schriftelijke taalvaardigheid.

Begeleiding door de leerkracht

Laat de kleuter in het onthaal iets doen waarbij hij aantoont dat hij aanwezig is, bv. zijn foto op een bord hangen.

Vraag nog niet aan de kleuter zijn foto op een specifieke plaats te hangen, of zijn kenteken op zijn vakje te plaatsen. Laat de kleuter daar nog vrij in. Bijvoorbeeld, je hebt als aanwezigheidsbord een bord in de vorm van een paddenstoel, waarop stukjes velcro hangen. Vraag aan de kleuters om hun foto daar op te hangen. De kleuter kiest zelf op welk stukje velcro hij dit doet.

Wil je toch graag een beter overzicht, kleef dan zelf de foto’s van de kleuters op een bord. Zorg dat daaronder een kaartje hangt dat kleuters kunnen omdraaien (bv. een kaartje met open ogen aan de ene, ogen dicht aan de andere kant).

Voorbeelden