takenbordmetprentsymboolaalb

Een eenvoudig takenbord kan. Op het takenbord komen eenvoudige schetsen van de te vervullen taakjes.

Je kan per taak 1 of 2 kleuters verantwoordelijk stellen. Je gebruikt hiervoor een beurtrol.

Belangrijke regels/afspraken kan je door middel van prenten in de klas duidelijk maken.  (Doe dit alleen voor enkele afspraken, als er teveel zijn zullen de kleuters er net minder aandacht aan geven.)

Voor een heel populaire hoek of populair spelmateriaal, kan je een beurtrol inlassen.

 

Groeien in moreel bewustzijn

Kleuters begrijpen het systeem van een beurtrol. Klasafspraken kunnen gemaakt en besproken worden.

Het morele inzicht groeit bij de kleuter (primair normbesef). Vooral de sociale instemming of afkeuring is belangrijk. De kleuter ervaart en aanvaardt ook dat hij zich moet houden aan de regels en doet dit ook, vooral als een gezagsfiguur aanwezig is.  De kleuter weet, en kan zeggen, wat goed en wat fout is, op basis van wat de waardering meedraagt van voor hem belangrijke volwassenen.  De kleuter heeft echter nog een beperkt inlevingsvermogen in anderen (egocentrisme) en kan dus nog niet goed inzien dat bepaalde regels en afspraken er zijn opdat iedereen zich goed en gerespecteerd zou voelen.

Begeleiding door de leerkracht

Taken:
De meeste kleuters kan je al een eenvoudig taakje geven, om samen met een andere kleuter, of alleen met wat hulp, uit te voeren.

Regels en afspraken:
Gebruik voor zowel de positieve als negatieve waardering van het gedrag een ik-boodschap, zo blijf je altijd het gedrag zelf beoordelen, en niet de persoon van het kind.
Praat geregeld, wanneer er aanleiding voor is, over ‘goed en kwaad’. Geef zeker zelf altijd het goede voorbeeld.
Stimuleer hun groei in empathie door de kleuter te wijzen op wat een bepaald gedrag bij de ander veroorzaakt

Voorbeelden