Allerhande kleine popjes, fantasiefiguurtjes zoals ridders, heldenfiguurtjes, prinsesjes, piraten, … (fantasiespel leeft bij vierjarigen!), kleine speelgoeddieren, een boerderijtje, een poppenhuisje, e.a.
Fijner speelgoed, met meerdere accessoires en details, kan.

Ontwikkelingskansen

MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden

SEiv1  Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen

Groeien in spel

Ook vierjarigen kunnen nog opgaan in het manipulatief spel. Het manipulatief spel blijft altijd een basis, het manipuleren is altijd belangrijk in het verkennen van nieuwe spelmogelijkheden, ook als kinderen in hu spelontwikkeling al een stap verder zijn.

Het eenvoudig rollenspel ontwikkelt zich bij vierjarigen verder en wordt steeds complexer. Rond de leeftijd van  vier en vijf jaar kunnen kleuters al helemaal opgaan in een echt, interactief, thematisch rollenspel.

Begeleiding van de leerkracht

Je kan inzetten op spelbegeleiding om het spel op een hoger, complexer niveau te brengen en zo de ontwikkeling van de kleuters te bevorderen, maar je kan ook meespelen met het oog op het bevorderen van een goede leerkracht-kindrelatie. Door mee te spelen leer je een kind kennen, en in het spel kan je op een goede manier contact maken met een kind.

Bij de spelbegeleiding observeer je goed hoe het kind speelt, wat het spel van het kind precies inhoudt. Dit spel spiegel je dan, je verwoordt wat je doet. Vanuit deze houding, kan je, indien zinvol, iets aan het spel toevoegen. Wanneer het kind nog eerder gericht is op manipulatief spel, stimuleer je in deze richting. Verken met het kind de mogelijkheden van dit speelgoed. Geef na verloop van tijd impulsen in de richting van rollenspel. Kinderen die tot rollenspel komen, geef je impulsen om het rollenspel op een hoger niveau te tillen.

Aandacht voor elk kind

Kleuters die amper in een hoek voor rollenspel komen (zoals huishoek), kunnen toch tot dit soort spel komen in andere hoeken, zoals de hoek voor klein speelgoed, en geef stimulansen in die zin. Zorg in de eerste plaats dat het klein speelgoed aansluit bij de interesses van dit kind. Bv. het ene kind zal meer met kleine diertjes spelen, een ander kind met poppetjes in het poppenhuisje, een ander kind met stoere heldenfiguurtjes of riddertjes, enz.

Voorbeelden