De meest eenvoudige manier om met timmeren te starten, is het gebruiken van setjes zoals hamertje tik.
Met duidelijke (en streng bewaakte) regels kunnen kleuters ook al eens de kans krijgen om bv. met een hamer spijkers te slaan in een boomstronk.
We bieden ontwikkelkansen
Naargelang het aanbod in deze hoek en de activiteiten die de kleuters ermee aanvatten, variëren de ontwikkelkansen.
Zo kunnen kleuters groeien in hun technisch inzicht en technische vaardigheden.
OWte1 Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen gemaakt zijn van grondstoffen , ingrediënten, materialen en/of onderdelen
OWte2 Onderzoeken en illustreren volgens welke technische principes en natuurlijke verschijnselen eenvoudige technische systemen gemaakt zijn
Kleuters kunnen hun eigen ideeën uitwerken.
IVoz1 Initiatief nemen. Een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast en volhardend vorm en inhoud geven
IVoz2 Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen
Bij dit alles oefenen ze hun kleine motoriek.
MZkm2 Functionele grepen gedifferentieerd gebruiken voor het hanteren van voorwerpen
Groeien in spel
In deze hoek gaat het zowel om verkennend constructiespel, als rollenspel (“Ik ben de houtbewerker”.).
Kleuters zullen door een fase van manipulerend spel gaan. Ze zullen de materialen exploreren, dingen uitproberen. Ze ontdekken en oefenen bepaalde technieken. Zo zullen ze gewoon eens spijkers in een houtje kloppen, zonder meer. Wanneer ze eraan toe zijn, zal het constructief spel in deze hoek geleidelijk aan beginnen.
Begeleiding van de leerkracht
Zeker wanneer echt getimmerd of gezaagd wordt, is het stellen van regels in verband met de veiligheid, noodzakelijk.
Door zelf ook eens te timmeren, toon je je waardering voor dit spel en stimuleer je kleuters om voor deze hoek te kiezen.
Je kan inzetten op spelbegeleiding om het spel op een hoger, complexer niveau te brengen en zo de ontwikkeling van de kleuters te bevorderen. Observeer eerst het spel van de kleuters. Stap mee in het spel van de kleuters door hun spel te spiegelen en er woorden aan te geven. Van daaruit kan je desgewenst iets nieuws toevoegen. Sluit hierbij goed aan bij het spel van de kleuter, kijk of de kleuter nood heeft aan manipuleren, of al toe is aan constructief spel. Je kan bv. het spel van de kleuters verrijken door te tonen hoe men bepaald materiaal het best hanteert, of een nieuw soort timmerwerk te introduceren. Als je mee speelt, denk dan hardop. Zo geef je mee dat je tevoren kunt nadenken over wat je doet. Met andere woorden, geef zowel denken als taal impulsen.
Je kan ook meespelen met het oog op het bevorderen van een goede leerkracht-kindrelatie. Door mee te spelen leer je een kind kennen, en in het spel kan je op een goede manier contact maken met een kind. Het meespelen start je in dit geval ook vanuit observatie, en het spiegelen van het spelgedrag van het kind. Je kan het kind waarderen in zijn spel, verwoorden waarmee je bezig bent,…