bankenmetpictoollDe bedoeling van een onthaalactiviteit is te ‘onthalen’, welkom te heten. Het gaat in de eerste plaats om de ervaringssituatie ontmoeten. Dit komt de positieve ingesteldheid van de kleuters ten goede.

Het klassikaal onthaal gebeurt in de kring, de zithoek. Elke kleuter moet een zitplaats hebben. Andere geleide activiteiten worden ook vaak in deze hoek gegeven. in de kring, de zithoek. Dit onthaal is klassikaal, eventueel voorafgegaan door een vrij onthaal, waarbij de kleuters even vrij spelen en waarbij de leerkracht de kleuters individueel onthaalt. In de tweede kleuterklas wordt meestal gekozen voor enkel een klassikaal onthaal.

Het klassikaal ochtendonthaal bestaat uit een aantal vaste momenten, rituelen. Deze zijn meestal:
Goedemorgen zeggen en/of zingen op een leuke en speelse manier waarbij de kleuters actief betrokken zijn.
Aanduiden van aanwezigheden met kansen tot actie.
Aanbrengen van het thema (sfeer brengen aan de hand van een handpop, materiaal). Zorg ervoor dat het aantrekkelijk opgesteld staat.
Daglijn: de kleuters vinden het aangenamer te weten wat er te beleven valt.
Takenbord en meestal een ‘kleuter van de dag’.
Kalenders: weekschema, maandkalender, eventueel scheurkalender
De weerkalender.
Vertelronde.
Allerlei lijsten invullen.
Koek/ drank verzamelen in mand (kan reeds gebeurd zijn bij het binnenkomen).
Eventueel een  godsdienstmoment
Verjaardag vieren

Het onthaal bestaat wel uit een aantal terugkerende rituelen, niet elk onthaalmoment moet er precies hetzelfde uitzien. Men kan de klemtoon van het onthaal elke dag veranderen.  Zo kan je eens extra aandacht geven aan de vertelronde, en op een andere dag meer tijd geven aan een gesprek rond de kalender of rond het weer…

Het middagonthaal is veel korter van duur, maar het is toch belangrijk om even samen met de kleuters in de kring te zitten, en hen opnieuw welkom te heten.

Voorbeelden