Deze hoek kan een permanente hoek zijn in de klas, maar meestal is deze een tijdelijke hoek.

Deze hoek kan op verschillende manieren ingevuld worden, deze materialen kunnen gebruikt worden:

– je kan een soort van podium maken
– je kan werken met een bank, stoelen voor toeschouwers
– een (speelgoed)microfoon
– gekleurde spots
– je kan verkleedkledij voorzien (bv. aangepast aan het centrale verhaal), eventueel ook make-up of grimeermateriaal
– een poppenkast en poppenkastpoppen (al dan niet zelfgemaakt)
– een lege tv-kast kan zowel gebruikt worden door kleuters om een nieuwslezer of presentator te spelen, maar kan ook als poppenkast gebruikt worden.
– materialen in verband met schimmenspel

We bieden ontwikkelkansen

Muzische ontwikkeling

Een gespeelde rol trachten uit te bouwen tot een samenhangend geheel – tot samenspel komen in dramatisch spel.
Iets wat je waarneemt spelend uitbeelden – eigen ervaringen, belevingen, gedachten, gevoelens, ideeën, … creatief uitbeelden.

Begeleiding van de leerkracht

Je kan deze hoek openen in aansluiting op een begeleide activiteit drama.
De kleuters kunnen dan het verhaal verder vrij naspelen in deze hoek.

Deze hoek kan ook een themahoek zijn, passende bij belangstellingscentra zoals ‘het circus’, ‘muziek’, ‘dans’, ‘het theater’, ‘het nieuws’, enz.
Je stelt deze hoek klassikaal voor, je vertelt en toont de mogelijkheden, en je laat de kleuters vrij om te ontdekken en te spelen. Voor dit onderdeel is er nog geen inhoud.