De 5 tot 6 jarige typeert zich door de versterking van zijn zelfbewustzijn. Hij is bekommerd om het resultaat, wil iets bereiken, wil verantwoordelijkheid dragen en zijn taakrijpheid groeit. Zowel het geheugen, de aandacht en het voorstellingsvermogen kennen een grote groei. Bij 5-jarigen is er al een zekere (niet verplichte) taakgerichtheid en taakbekwaamheid.

Het verantwoordelijkheidsgevoel in het algemeen neemt toe.
Het animisme verdwijnt. De kleuter kan dingen meer van op een afstand bekijken (het kritisch vermogen begint te groeien).

Kleuters spreken vlot, met volzinnen.

Op deze leeftijd worden groepjes gevormd, vriendjes gekozen (vriendschappen zijn nog vaak vluchtig). Met gemeenschappelijk materiaal kan een gemeenschappelijk speldoel vooropgesteld worden. Groepsopdrachten zijn mogelijk.

De kleuter beweegt zich steeds soepeler. De kleuter kan zijn bewegingen al beter mentaal controleren en sturen. Kracht en uithouding nemen toe en de kleuter wil zich ook motorisch bewijzen.