Een poppenhuis, een boerderij, een (piraten)boot, …, met toebehoren en speelfiguurtjes, vormt het aanbod in deze hoek.

We bieden ontwikkelkansen 

MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden

Groeien in spel

Kleuters van de eerste kleuterklas zie je nog vaak manipulerend bezig met klein speelgoed.

De kleuter groeit geleidelijk aan in het rollenspel. In het eenvoudig rollenspel gaat kleuter vooral opgaat in het eigen rollenspel met het klein speelgoed waarover hij beschikt, en zijn er nog relatief weinig interacties zijn met andere kleuters die met het klein speelgoed bezig zijn.

Begeleiding van de leerkracht

Je kan inzetten op spelbegeleiding om het spel op een hoger, complexer niveau te brengen en zo de ontwikkeling van de kleuters te bevorderen, maar je kan ook meespelen met het oog op het bevorderen van een goede leerkracht-kindrelatie. Door mee te spelen leer je een kind kennen, en in het spel kan je op een goede manier contact maken met een kind.

Bij de spelbegeleiding observeer je goed hoe het kind speelt, wat het spel van het kind precies inhoudt. Dit spel spiegel je dan, je verwoordt wat je doet. Vanuit deze houding, kan je, indien zinvol, iets aan het spel toevoegen.

 

Voorbeelden