De 4- jarige kan gemakkelijker afstand nemen van zijn ouders. Hij is nog sterk ik – betrokken, maar wil vriendjes en kan reeds delen. De interesse in de persoon van de ander groeit. Op momenten doet de kleuter zich gelden, hij bluft of vertoont agressie.
Het moreel bewustzijn van de kleuter groeit, de kleuter begrijpt wat mag en niet mag, kent klasafspraken.
Algemeen kunnen we stellen dat fantasiespel bij de 4-jarigen sterk komt opzetten. Voor hem is de wereld één grote inspiratiebron waaruit hij/zij zal putten naargelang zijn stemming en de noden van het moment. Het rollenspel is heel belangrijk voor die leeftijdsgroep.
De kleuter exploreert alles door zaken uit te proberen, te doen.
De kleuter leert geleidelijk aan begrippen van ruimte, tijd en kwantiteit te begrijpen en te gebruiken, ook in zijn spel.
Zijn concentratie is nog beperkt van duur, maar is gerichter en kan langer aanhouden in vergelijking met jongere kinderen.
Kleuters kunnen veel waarom-vragen stellen. De drang om meer te begrijpen, zie je terug in hun spel. De kleuter breidt ook zijn actieve woordenschat sterk uit, en is ook nieuwsgierig om van allerlei zaken de naam te kennen.
De kleuters komen geleidelijk aan tot een juiste zinsbouw, bij sommige kleuters na een periode van stotteren.
De kleuter begint zich op een meer verfijnde manier te bewegen, de coördinatie van bewegingen verloopt beter. De kleuter heeft nog steeds een grote behoefte om zich te bewegen.
(Boone, 2008; De Jonckheere, 2009; Struyven, 2009)