Zorg voor een knusse, relatief stille, uitnodigende hoek.
Je biedt er op een open rek een gevarieerd aanbod aan:
– kwalitatief aanbod aan gekochte boeken: thematische kijkboeken (informatief), verhalenbundels, prentenboeken (zowel realistische verhalen als fantasieverhalen, relatief eenvoudige als complexe verhalen)
– zelf gemaakte boeken zoals prentenmappen, versjes- en liedjesmap van de klas, fotoboeken, thematisch kijkboek (prentenmap), eventueel tijdschrifen of catalogi en folders, …
Je past de inhoud van de boekenhoek aan aan het belangstellingscentrum.
Een klaspop of andere figuur kan af en toe de leeshoek bezoeken. Kleuters kunnen verhaaltjes aan de pop voorlezen.
We bieden ontwikkelkansen
Door in boekjes te kijken, komen de kleuters in contact met de schriftelijke taal. Naargelang de inhoud van de boekjes en verhalen, zullen ook andere ontwikkelvelden worden aangesproken.
Kleuters leren zich inleven in de verhalen, verkennen voor hen nieuwe situaties en standpunten.
TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken
SEiv1 Zich inleven in anderen, andere standpunten en situaties, zonder de eigen identiteit te verliezen
Groeilijn
Kleuters kunnen al wat complexere verhalen aan, en ook de prenten mogen al wat meer details bevatten.
De kleuter kan vertellen wat hij ziet in het boek, hij kan er vragen over stellen, hij kan de verhaallijn al wat reconstrueren als hij het boekje van een voor hem bekend verhaal ter hand neemt.
Begeleiding van de leerkracht
Leer de kleuters zorgzaam omgaan met boeken.
Maak de nodige afspraken: rustig zijn in deze hoek, geen boeken op de grond gooien, niet trappen op boeken, de boeken netjes terugzetten, een scheur of een los blad melden aan de leerkracht. Eventueel kan de leerkracht die samen met de kleuters herstellen.
Stel een nieuw aanbod in de boekenhoek kort klassikaal voor, en wek zo de interesse van de kleuters.
Observeer wat de kleuter in de boekenhoek precies doet, welk boekje interesse wekt. Je kan even rustig erbij komen zitten, je kan een boekje even voorlezen voor enkele kleuters.