Een volwaardig takenbord kan. Op het takenbord komen picto’s van de te vervullen taken. Daarbij hang je het kenteken van de verantwoordelijke kleuter(s).
Je kan per taak 1 of meerdere kleuters verantwoordelijk stellen. De taken kunnen gelden voor 1 dag, of een kleuter kan een hele week verantwoordelijk zijn voor een bepaalde taak.
Op dezelfde manier, met pictogrammen, kunnen belangrijke regels en afspraken gevisualiseerd worden.
Groeien in moreel bewustzijn
Het moreel besef ontwikkelt verder, het inleefvermogen (empathie) en inzicht van de kleuter in het belang van regels en afspraken, groeit geleidelijk aan. Het geweten ontluikt, maar is nog gebaseerd op wat mag/niet mag volgens de omgeving en uit identificatie met vertrouwde volwassenen. De kleuters willen nog steeds handelen om de waardering van de vertrouwde volwassene (leerkracht) te krijgen, maar zullen de regels toch ook al vaak naleven als de volwassene niet in de buurt is.
Begeleiding van de leerkracht
taken:
De meeste kleuters kan je al een een klastaak geven, om samen met een andere kleuter, of zelfstandifg uit te voeren.
regels en afspraken:
Gebruik voor zowel de positieve als negatieve waardering van het gedrag een ik-boodschap, zo blijf je altijd het gedrag zelf beoordelen, en niet de persoon van het kind.
Praat geregeld, wanneer er aanleiding voor is, over ‘goed en kwaad’. Geef zeker zelf altijd het goede voorbeeld.
Stimuleer hun groei in empathie door de kleuter te wijzen op wat een bepaald gedrag bij de ander veroorzaakt