De bewegingshoek neemt een minder prominente plaats in in de klas. Niet in alle derde kleuterklassen vind je nog een hoekje die speciaal voor het bewegingsspel is ingericht. Vaak zijn de bewegingsmogelijkheden meer buiten de klas te vinden. Zo is het mogelijk dat kleuters tijdens het vrij kleuterinitiatief kunnen bewegen (fietsen, skeeleren, schommelen, klimmen, enz.) in een naburig zaaltje of speelplaats, bv.
Een bewegingshoek kan ook een tijdelijke hoek zijn in de derde kleuterklas.

Deze materialen kunnen nog in of rond de klas voorkomen:
fietsen (met en zonder steunwielen), klimrek, een trampoline, een mini-fitnesshoekje, enz.

Zorg dat rond de toestellen voldoende plaats is, zodat anderen niet gehinderd worden in hun spel.

Meestal worden bewegingstoestellen aangekocht door de school, toch is het mogelijk om ook zelf materialen te maken die in de bewegingshoek komen, enkele voorbeelden:

bewegingsopdrachtenmetmatrollVoor een grote spiegel kunnen kleuters ’turnen’. Maak opdrachtkaarten met picto’s die de oefening duidelijk maken.
Een balanceerhoek: een verzwaarde houten kist, waarop je een loopplank legt zodat de kleuter van boven naar beneden moet lopen op de plank.
Een kruiptunnel kan je maken op vele manieren, bv. door een een stevig en lang stuk karton in drie te vouwen en de einden aan elkaar te kleven. Voorzie in de tunnel ook kijkopeningen.
Een matrassenparcours: spring van matras tot matras.
Allerlei werp- en rolspelen met ballen en ringen.
Fiets op rollen. Installeer een oude kinderfiets op rollen.

We bieden ontwikkelkansen

Naargelang de beschikbare materialen én bewegingsruimte, kunnen verschillende doelen binnen ‘groot motorisch bewegen’ nagestreefd worden.

Begeleiding van de leerkracht

Je laat kleuters in deze hoek best zoveel mogelijk vrij bewegen, naar eigen zin, tempo en mogelijkheden.

Je houdt deze hoek wel goed in de gaten, en grijp in wanneer je ziet dat er gevaar dreigt voor de veiligheid van kinderen.

Aandacht voor elk kind

Nodig zeker kleuters  die groot motorisch het wat moeilijk hebben, regelmatig expliciet uit in deze hoek (zonder dwang!). Moedig hen aan, geef alleen positieve feedback. Geef hen hulp indien nodig, maar ga hen geleidelijk aan zachtjes aanmoedigen om iets alleen te doen en vooral te durven (zelfvertrouwen in het bewegen opbouwen).

Voorbeelden