In de inrichting van de klas (bv. aanduidingen van hoeken) en in verschillende hoeken wordt er aandacht besteed aan voorbereidend rekenen.
In deze hoek vind je materialen die specifieke vaardigheden en kennis inoefenen op vlak van voorbereidend rekenen.
In deze hoek is het de bedoeling dat je via opdrachtkaarten de kleuters aanzet tot zelfstandige activiteiten.
Materialen die aanzetten tot activiteiten in verband met getallenkennis, namelijk het vergelijken en ordenen van hoeveelheden, tellen, hoeveelheden herkennen en vormen, natuurlijke getallen interpreteren en gebruiken.
voorbeelden: ladderspel, gebruik getallendobbelsteen, ganzenspel, …
Materialen die aanzetten tot activiteiten in verband met bewerkingen: rekenhandelingen uitvoeren en verwoorden.
Materialen die aanzetten tot activiteiten in verband met meten en metend rekenen: vergelijken zonder een maateenheid, meten met natuurlijke maateenheden, classificeren en seriëren).
voorbeelden:
Matrix
flessen, bekers en potjes in verschillende formaten (om te vullen, over te gieten, te vergelijken)
flessen, potjes van verschillende vormen die dezelfde inhoud hebben
meetspeelletjes met een maatbeker
allerlei zware en lichte voorwerpen om te vergelijken
materialen om de resultaten te noteren
materialen van dezelfde soort maar met verschillend gewicht om te seriëren
verschillende materialen sorteren naar gewicht
weegspelletjes met een weegschaal
spelletjes rond oppervlakte: bv. een krantenblad zo klein mogelijk opvouwen, proberen hoeveel blokken er nodig zijn om een groot blad te bedekken,…
enz.
Materialen die aanzetten tot activiteiten in verband met meetkunde: ruimtelijke oriëntatie, vormleer, meetkundige relaties (symmetrie, gelijkheid van vorm en grootte en gelijkvormigheid), toepassingen (vervormingen, constructies, schaduwen).
voorbeelden:
ruimtelijke oriëntatie: maquette van bv. klas laten maken, spelletjes met pijlen,…
vormleer: een voeldoos, voorwerpen met een bepaalde vorm laten verzamelen in een doos,…
meetkundige relaties: experimenteerspelletjes met een (spiegel)
Ontwikkelkansen
Naargelang het aanbod zullen andere doelen ontwikkelkansen krijgen.
De doelen situeren zich voornamelijk op het ontwikkelveld van de ontwikkeling van het wiskundig denken en op vlak van ontwikkeling van initiatief en verantwoordelijkheid.
Groeilijn
In het kleuteronderwijs gaat het om een initiatie in wiskundige begrippen en vaardigheden en niet om wiskundeonderwijs als afzonderlijk leergebied. Wiskunde initiatie komt geïntegreerd voor. Wiskunde initiatie is er eigenlijk al van in de peuterklas. Op de leeftijd van vijf en zes jaar kunnen zich al wat beter concentreren en ze bezitten al een zekere taakgerichtheid. Het aanbod in de oefenhoek sluit hierop aan.