Bronnen
Foto’s, scholenlijst
Hartelijk dank aan deze scholen, de directies en de kleuterleid(st)ers, omwille van hun gastvrijheid en het delen van hun expertise:
Sint Fransiscusschool, Knesselare
Vrije Basisschool Sint Joris, Beernem
Vrije Basisschool, Merksem
Vrije Basisschool Sint Augustinus, Stasegem
Vije Basisschool, Aalbeke
Vrije Basisschool Sint Theresia, Rollegem
Vrije Centrumschool, Zwevegem
Basisschool driekoningen, Aartrijke
Ervaringsgerichte Freinetschool De levensboom, Marke
Ervaringsgerichte school, de waterval, Ekeren
Dank aan de enthousiaste studenten van de opleiding bachelor leraar kleuteronderwijs, KATHO PHO Tielt, om de foto’s van hun hoekverrijking op stage.
Referentielijst
Zeker aan te raden voor elke (toekomstige) leerkracht in het kleuteronderwijs:
Aelterman, A., Buttiens, H., Clement, M. en D’Aes, M., ‘Kleuterwiskunde: een avontuur voor kinderen en leerkracht’ , praktijkgids voor de basisschool, Kluwer Editorial, 1997.
Boone, M. (2008). Groei- en leerlijnen in de kleuterschool. Een praktijkboek voor variatie en gradatie. Mechelen: Wolters Plantyn.
Boone, M. (2005). Puzzel je slim, een praktijkboek voor een zorgbrede aanpak bij kleuters. Mechelen: Wolters Plantyn.
Broeckaert, C. (2000). Cont(r)actwerk in de kleuterschool. Brugge: Die Keure.
De Clercq, H., Vandevoordt, K. en Verbeeck, I., ‘Kleuterhoekenboek’, Wolters Plantyn, 2006.
Decraene, R. (2005). Speel- en werkruimten in de kijker: de verkleedhoek, de huishoek en de poppenhoek. Praktijkgids voor de basisschool, pp. 1- 17.
Decraene, R. (2008). Ontdekdozen in de kleuterklas, een boeiende bezigheid! Praktijkgids voor de basisschool, pp. 1- 22.
De Graeve, S. (1994). Je krijgt vrij spel. Leuven: Wolters.
De Jonckheere, P. (2009). Ontwikkelingspsychologie, inleidende begrippen en implicaties voor opvoeding en (basis)onderwijs. Mechelen: Plantyn.
Derie, J. & Vanoosthuyse, R. (2008). Het grote snoezelboek, een wondere wereld van zintuigen. Sint Niklaas: Abimo Uitgeverij.
Fournier, M. (2007). Meer zorg voor kleuters via contractwerk. Leuven: Uitgeverij Lannoo Campus.
Hooijmakers, T., Stockhof, T., & Verhulst, F. (2009). Ontwikkelingspsychologie voor leerkrachten basisonderwijs. Assen: Van Gorcum.
Janssen – Vos, F. (2008). Basisontwikkeling voor peuters in de onderbouw. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
Janssen – Vos, F. (2001). Startblokken van Basisontwikkeling, een goed begin voor peuters en jongste kleuters. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
Janssen – Vos, F. & Nellestijn, B. (2005). Het materialenboek, een rijke leeromgeving in de onderbouw. Assen: Koninkijke Van Gorcum BV.
Janssen – Vos, F. (2006). Spel en ontwikkeling. Spelen en leren in de onderbouw. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
Laevers, F. & Van Sanden, P. (2002). Basisboek voor een ervaringsgerichte kleuterklaspraktijk. Leuven: Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs.
Medaer, C. & Christiaens, M. (1999). Leefschoolideeën: hoekenwerk in een kleutergroep. Brugge: Die keure.
Mels, R. (2000). De oefenhoek in de kleuterklassen. Praktijkgids voor de basisschool, pp. 1-20.
Plessers, B. & Vandormael, R. (jg.23, 3) Hoeken om te groeien, de huishoek. Kleuters & Ik, pp. 16-19.
Rosseels, E. (2011). Wiskunde initiatie: Kennis. Niet gepubliceerde cursus BAKO AO, Katho PHO Tielt.
Rosseels, E. (2011). Wiskunde initiatie: Didactiek. Niet gepubliceerde cursus BAKO AO, Katho PHO Tielt.
Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E. & Sierens,E. (2009). Groot worden, de ontwikkeling van baby tot adolescent. Leuven: Uitgeverij Lannoo Campus.
Verkinderen, S. (2009). Nederlands didactiek. Niet gepubliceerde cursus BAKO AO, Katho PHO Tielt.
Werkgroep Kleuters Centraal (1999). Hoekenwerk, hoeken in de ontwikkelingsgerichte onderbouw. Baarn: uitgeverij Bekadidact.
Ontwikkelingsplan voor de Katholieke Kleuterschool (2000). Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs.