Deel een klas niet willekeurig in.

Sommige activiteiten zijn, bijvoorbeeld omwille van het lawaai,  storend voor elkaar en de speelwerkplekken voor deze activiteiten plaats je niet naast elkaar, andere zijn verzoenbaar en sommige aanvullend.  Plaats de knutselhoek en zand- en watertafel in de nabijheid van water. De boekenhoek plaats je verder van kranen of de watertafel.  De leeshoek en knutselhoek  zijn best lichtrijke hoeken .
Stel de materialen goed zichtbaar op: etiketten op dozen, laden en rekken doen vlot terugvinden en opruimen; open rekken en kasten.
Zorg voor de nodige beslotenheid: De kasten waar allerlei materiaal inzit, kunnen grotendeels de afbakening van verschillende hoeken vormen, ook houten platen, doeken, gordijnen bakenen hoeken af.

Peuterklas:
Creëer een huiselijke, rustige en toch vrolijke sfeer, waar peuters zich veilig kunnen voelen. De kasten van een peuterklasje zijn best wat lager, net als de afscherming tussen de hoeken omdat deze kleuters het contact met de leerkracht niet helemaal willen verliezen.
Voor deze groep zullen de meeste activiteiten zich afspelen in de hoeken of speelwerkplekken, er zijn dus slechts één à twee tafelgroepjes nodig. Het is niet noodzakelijk dat alle peuters tegelijk aan de tafels kunnen zitten. De speelhoeken moeten aansluiten bij de behoefte van de peuter om te manipuleren en te bewegen.
Het jonge kind nog een grote bewegingsdrang zodat er ook een circulatieruimte moet zijn.
Het aanwezige materiaal in de hoeken moet nog enigszins beperkt zijn ( maar kan je als leidster wel regelmatig afwisselen), zodat het overzichtelijk is voor de peuter.

Peuters spelen nog graag op de vloer. Een veilige, warme vloer is daarom aangeraden, zeker in de bouwhoek, hoek voor klein spelmateriaal en onthaalhoek. Bij de zand/waterhoek en rond de hoek waar peuters beeldend werken, is een vloer die je makkelijk kan vegen en dweilen noodzakelijk.

Er is ook aandacht nodig voor de verzorging van de peuters. Kinderen worden zindelijk tussen anderhalf en vier jaar. Het is handig dat er dichtbij de klasruimte een kindertoilet is, misschien kan er  verzorgingstafel met verzorgingskussen en een potje in de klas geplaatst worden. Opbergruimte voor reservekledij, vochtige doekjes en eventueel wat luiers, is nodig.

 

klasinrichting1

Op bovenstaande foto:

Een gordijn biedt de mogelijkheid om een bepaald deel van de klas meer of minder af te schermen. Hier kan het gordijn de hoeken voor rollenspel meer of minder afschermen (poppenhoek, huishoek en winkeltje).
De klas straalt een rustige, maar toch vrolijke sfeer uit.
1 groepje tafels is voldoende. Het is niet noodzakelijk dat alle peuters tegelijk aan de tafels kunnen zitten. De activiteiten aan tafel gebeuren in kleine groep. De peuters kunnen wel allemaal samenzitten in de onthaalhoek.

alt

Op bovenstaande foto:

Er is naast de spelhoeken ook aandacht voor de verzorging van de peuters. Er is een verzorgingstafel met verzorgingskussen en een potje in de klas. Hier is ook wat opbergruimte voorzien voor reservekledij, vochtige doekjes en eventueel wat luiers.

klasinrichting3

Op bovenstaande foto:
Je ziet dat er de klas overzichtelijk blijft, er is ook nog voldoende open ruimte of circulatieruimte.

alt

Vooraan: huis- en poppenhoek (buiten beeld: rechts het winkeltje).
Achter de kastjes: onthaalhoek met een zeteltje voor elke peuter. Achter het rek is er de bouwhoek en de kapstok met verkleedkledij. Achteraan in het midden staat de zand/watertafel. Helemaal achteraan is er de bewegingshoek. (Buiten beeld: in een hoekje rechts is er de knuffel- en slaaphoek. Daar is er ook een wastafeltje met aanrecht en een verzorgingstafel).
De verschillende speelhoeken zijn duidelijk van elkaar te onderscheiden, maar toch kan de peuter vanuit het hoekje waar hij speelt de rest van de klas nog zien. Alle afscheidingen zijn laag gehouden of sluiten slechts een deel van de hoek af.

voorbeelden