16 september 2015

Digitale borden

Leerdoelen

  • Een 5-tal voordelen geven die verbonden zijn aan het werken met een digitaal bord, eventueel vanuit een bepaald leerdomein.
  • Een 5-tal nadelen of risico’s geven die verbonden zijn aan het werken met een digitaal bord
  • Uitleggen hoe je kan differentiëren aan het digitaal bord
  • Volgende stelling illustreren met een concreet voorbeeld: ‘als je niet in de val trapt van het vervallen in frontaal lesgeven, kan het gebruik van het digitaal bord de activiteit en motivatie van de leerlingen bevorderen’.
  • Reageren op volgende stelling: ‘als je pas een digibord hebt, dan gebruik je dat in eerste plaats als presentatiemiddel’.
  • Volgende stelling beargumenteren: ‘een digibord is een middel, geen doel’.

Digitale borden in het lager onderwijs

Deze leerkracht schreef een boeiend artikel over hoe zij het digitaal bord gebruikt in de tweede graad:

het-digitaal-schoolbord-in-de-tweede-graad (Mouton, 2010).

Nog meer voorbeelden vind je hier: de-meerwaarde-van-digitale-borden-voorbeelden-uit-de-praktijk (Meersdom, 2012).

Leraar Ankelien Barkman laat zien op welke manier je heel eenvoudig gebruik maakt van zelfcorrigerende oefeningen op het digibord (Leraar 24, 2011).

Wil je je kennis opfrissen over hoe technisch te werken met het digitaal bord? (verplicht te kennen voor BALO AO. Studenten BALO WPL en DAG moeten dit niet meer kennen op het examen, dit heb je al verworven in het opleidingsonderdeel ICT)

Digitale borden in het kleuteronderwijs

OPDRACHT: Lees onderstaande artikels en los volgende vragen op:

  • Wat zijn de gevaren bij het gebruik van een digibord?
  • Wat zijn de voordelen voor het werken met het digitaal bord?
  • Welke mogelijke activiteiten kan je aanbieden met het digibord?

Digibord in de kleuterklas.pdf; (JSW, 2014).

Werken met een digitaal bord in de kleuterklas.pdf; (Lenoir, 2011).