In dit eerste hoofdstuk verkennen we de term ‘mediaopvoeding’ en staan we stil bij de vraag waarom de inzet van media didactisch verantwoord is. Doorheen alle delen zijn er opdrachtjes ingebouwd om de cursusinhouden beter te verwerken. We starten alvast met de eerste opdracht:
OPDRACHT 1
- Wat is jouw computerpromille? Hoe ver sta jij momenteel op gebied van het gebruik van ICT? Open dit document en tel op hoeveel keer je ‘ja’ antwoordt: http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/ICT/katernklasse/katernklasse.pdf
- Heb je eerder een lage score? Geen enkel probleem! Ons doel is om die score na het volledig doorlopen van dit vak iets te verhogen. Moet zeker lukken!
Dit hoofdstuk bestaat uit drie onderdelen:
Mediagebruik door kinderen
- Digital natives
- Mediagebruik & jonge kinderen
- Mediagebruik & oudere kinderen
Mediaopvoeding
- Van vroeger tot nu
- Mediageletterdheid
- Mediawijsheid
- Technische en instrumentele competentie
- De samenhang tussen de competenties
Didactische meerwaarde
- Doel of middel?
- Meerwaardes?
- T-Pack-model