16 september 2015

Bronnen

 

Borgdorff, M. & Pijpers, R. (2013). (red.) Slimmer zoeken. Informatievaardigheden op de basissischool. Afgehaald op 27 augustus 2013 op http://mijnkindonline.nl/sites/default/files/uploads/slimmer%20zoeken%20fin.pdf

Bruggink, M, ten Brummelhuis, M., Schuurs, U & Prins, S. (2011). Taalstimulering met serious games. Op pad met Haas. De wereld van het jonge kind, 38(10), 34-36.

Calis, M., & Kisjes, H. (2013). Socialbesitas: sociale media: van vertier tot verslaving. InnoDoks: Middelbeers

Child Focus. (2013). Click Safe. Geraadpleegd op 17 september 2014, op http://www.childfocus.be/nl/cyberpesten-voorkomen

Claassen, M. (2014). Flipping the classroom; tips en opbrengsten. Jeugd in School en Wereld, 99(1), 18-21.

Clemens, J. (2015). Onlinegeletterdheid moet omhoog. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 23(1), 18-21.

COV-Congres. (2013). Communicatie in het onderwijs.Geraadpleegd op 10 september 2014, op http://www.cov.be/basis_02/congres_2013_tekst.pdf

Coenders, A. & Schouwenburg, F. (2011). Kijken naar de toekomst. Is het onderwijs er klaar voor? De wereld van het jonge kind, 38(10), 64-66.

Coucke, H. & Pauwels, K. (2012). Digitale borden: video’s. Geraadpleegd op 2 september 2013, op http://vimeo.com/album/2141789

Coucke, H. & Pauwels, K. (2012). Interactieve borden: de basis. (Ongepubliceerde) cursus. Tielt: Vives Campus Tielt.

De Redactie. (2013). Twee verdachten van haatpagina’s op Facebook opgepakt. Geraadpleegd op 5 september 2013, op http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/1.1708889

De Redactie. (2014). Cyberpesten is erger dan ander pestgedrag. Geraadpleegd op 5 september 2014, op http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/journaal/2.32171?video=1.1889923

Digibewust. (2007). Datingshow. Geraadpleegd op 10 mei 2013, op http://www.youtube.com/watch?v=Oe4ofbtlbMg

Dummer, G. (2011). ICT voor de klas. Groningen: Noordhoff Uitgevers.

Dummer, G. (2012). Alles over Onderwijs en ICT. Geraadpleegd op 23 mei 2012, op http://www.gerarddummer.nl/blog/tag/generieke-kennisbasis

Educatie en school (2015). ICT in het onderwijs: kracht en meerwaarde van de webquest. Geraadpleegd op 12 september 2015, op http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/29854-ict-in-het-onderwijs-kracht-en-meerwaarde-van-de-webquest.html

Febelfin. (2012). Amazing mind reader reveals his ‘gift’. Geraadpleegd op 5 september 2013, op http://www.youtube.com/watch?v=F7pYHN9iC9I

Fockedey, S. (2013). Iedereen moet leren programmeren. Afgehaald op 26 augustus op  http://trends.knack.be/economie/iedereen-moet-leren-programmeren/article-opinion-222007.html

Gezinsbond & Child Focus. (s.d.). Veilig online. Geraadpleegd op 17 september 2014, op http://www.veiligonline.be/node/3

Gezinsbond & Child Focus. (s.d.). Veilig online. Geraadpleegd op 17 september 2014, op http://www.veiligonline.be/node/2

Govcert.nl. (2006). Veilig internetten: een dag uit het leven van familie Van der Ploeg. Geraadpleegd op 10 mei 2012, op http://www.youtube.com/watch?v=z4KbRwA3ihE

Groothuizen, R. (2012). Media-educatie: animatie met jonge kinderen. Tekenfilms in de klas. De wereld van het jonge kind, 39(10), 15-17.

Haeck, M. (2014). Een multimediale hoek in de kleuterklas. School + visie, 7(1), 17-19.

Horling, J.  (2011). Cloud computing. Wilco: Amersfoort.

Kennisnet & Stichting Mijn Kind Online, (2013). 104 Leerzame apps & sites. Den Haag: Kennisnet & Stichting Mijn Kind Online.

Kennisnet (2010). Cloud computing in het onderwijs.Minder zorg om techniek, meer profijt van ict.  Afgehaald op 25 augustus op http://www.kennisnet.nl/fileadmin/contentelementen/kennisnet/Dossier_Cloud/cloud-computing-in-het-onderwijs-2010.pdf

Kennisnet. (2013). Zin en onzin over tablets op school. Geraadpleegd op 23 augustus 2013, op http://www.kennisnet.nl/themas/laptops-tablets/zin-en-onzin-over-tablets-op-school

Kennisnetonderzoekers (2009). Web 2.0 als leermiddel. Afgehaald op  25 augustus op https://www.leraar24.nl/leraar24-portlets/servlet/document?id=912fd83b-e50b-4003-ac80-6e42082a2a49.

Klasse (2014). Leer kinderen op school programmeren. Afgehaald op 26 augustus 2014 op http://www.klasse.be/leraren/42209/leer-kinderen-op-school-programmeren/

Klasse voor Leraren (2010). Games: geen kinderspel. Games zijn krachtige leermiddelen in de klas. Klasse voor Leraren, 208, 10-17.

Klasse. (2013). ‘Vies Wijf’ campagne tegen haat op het internet. Geraadpleegd op 5 september 2013, op http://www.klasse.be/tvklasse/20979-Vies-Wijf-campagne-tegen-haat-op-het-internet#.UkBQ1KNCScx

Leerplancommissie Mediaopvoeding (2013). Visietekst: de inbedding van ICT in mediaopvoeding als opportuniteit voor de geïntegreerde aanpak ervan. (Ongepubliceerde) visietekst. Brussel: Katholiek Basisonderwijs.

Leikskolinn Furugrund. (2011). Counting with the Bee-Bot. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=5LFVsTEhdns&feature=player_embedded

Lenoir, H. (2011). Werken met een digitaal bord in de kleuterklas. ICT en onderwijsvernieuwing. 28, 31-45.

Leraar 24 (2010). Web 2.0. Afgehaald op 25 augustus op http://www.leraar24.nl/dossier/2319/web-2-0

Leraar 24. (2009). ICT-vaardig met webquests. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/video/641

Leraar 24. (2010). Digitaal lesmateriaal: Hot Potatoes. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/video/2302/digitaal-lesmateriaal-hot-potatoes

Leraar 24. (2010). Digitaal lesmateriaal: webquestmaker. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/video/2320/digitaal-lesmateriaal-webquestmaker

Leraar 24. (2010). Dossier: Web 2.0. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/dossier/2319/web-2-0

Leraar 24. (2012). Web 2.0 Flipping the classroom. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/video/3353

Leraar 24. (2013). Onderwijspioniers: Serious games. Geraadpleegd op 17 september 2013, op http://www.leraar24.nl/video/4138

Mantra Lingua. (2011). Use of PENpal with early years children. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=T0nT4FvC-H0

Mantra Lingua. (2012). Use of PENpal with different Subject Areas. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=9leVU4HgMwk&feature=player_embedded

Mantra Lingua. (2012). Use of PENpal with EAL students. Geraadpleegd op 20 September 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=87p_cfDs-e0&feature=player_embedded

Mantra Lingua. (2012). Use of PENpal with recordable stickers. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=Td7pz-i1QEY&feature=player_embedded

Mantra Lingua. (2012). Use of PENpal with special educational needs children. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=zWDhzizgu2k&feature=player_embedded

Meersdom, V. (2012). De meerwaarde van digitale borden: voorbeelden uit de praktijk. (Ongepubliceerd) artikel. Tielt: Vives Campus Tielt.

Mouton, I. (2010). Het digitaal schoolbord in de tweede graad. De wereld in je klas in één handomdraai. Geraadpleegd op 10 september 2013, op http://www.leerrijk.be/Artikels/index.aspx?id=0a33e521-47c9-44f5-b623-9d2aa2516f39

MTV. (2013). Catfish: the tv show. Geraadpleegd op 20 september 2013, op http://www.mtv.be/news/36454-catfish-the-tv-show-203-sneak-peek

Munsterman, B. (2014) Kijken als Andy WarholPraxis Bulletin, 32(1), 28-29.​

Nijst, V. (2014). Introductie en implementatie van het leerplan mediaopvoeding: een makkie? School + visie, 7(3), 20-22.

Nikken, P. (2011). Peuters, kleuters en de media. Een zinvolle combinatie. De wereld van het jonge kind, 38(10), 6-9.

Nuij, S. (2011). Stop Motion animatie. Flits! De wereld van het jonge kind, 38(10), 54-56.

Onstenk, J.  (2007). Web 2 in de BVE. Informele digitale leermiddelen en Web 2.0 in het beroepsonderwijs. Kennisnet: Ict op school.

Pijpers, R. (2011). App noot muis. Peuters en kleuters op internet. Leiden: Van Buurtboek.

Qualman, E. (2013). Social Media Video. Geraadpleegd op 19 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=QUCfFcchw1w

Rots, I. Digitale competenties in het lager onderwijs. Basis,122(6), 20-23.

Sercu, L. (2012). Digitale didactiek: wegwijzers voor de onderwijspraktijk. Leuven: Acco Uitgeverij.

Slegers, M. (2012). Soci@l Kids: Je kind op social media. Schiedam: Uitgeverij Scriptum.

Slob, L. (2014). Online bronnenonderzoek: zoekgedrag op internet, JSW, 98 (8),  0-43.

SMART. (2010). A fast and effective way to assess learning. Geraadpleegd op 20 September 2013, op https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=r3R6gewJ9xg

Spaink, K (2008). Beter internet. Welgeleerde buitenstaanders over web 2.0. Nijgh & Van Ditmar: Amsterdam.

Sprenger, M. (2013). Slim zoeken op internet. Amsterdam: De wereld van bovenaf.

Steenbeek-Planting, E. & Oprins, E. (2015). JSW, 99 (10), 12-15.

Stichting mijn Kind Online (2012). Iene miene media: een onderzoek naar mediagebruik door kleine kinderen. Zoetermeer: Mediawijzer.net.

Stichting Mijn Kind Online. (s.d.). MyBee. Geraadpleegd op 10 mei 2012, op http://www.mybee.nl/over-mybee/beeldmateriaal

Teaching Channel. (s.d.) Differentiating in math using computer games. Geraadpleegd op 8 september 2013, op https://www.teachingchannel.org/videos/differentiating-in-math

TED. (2011). Sugata Mitra’s new experiment: zelf lerende kinderen. Geraadpleegd op 10 juni 2012, op http://www.youtube.com/watch?v=khloQiBCb20

Thuisonderwijs (2013). Leren programmeren met Donald Duck. Afgehaald op 26 augustus. http://www.thuisinonderwijs.nl/leren-programmeren-met-donald-duck/

TTSGroup. (2011). Bee-Bot: a class introduction. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=52ZuenJlFyE&feature=player_embedded

TTSGroup. (2011). Easi Ears – Digital Audio Headphones for primary schools. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=vchRK5F5FzE&feature=player_embedded

TTSGroup. (2011). Using Bee-Bot for numeracy. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=za6wHl50fJU&feature=player_embedded

TTSGroup. (2012). Easi-Speak MP3 Recorder & Player: a class introduction. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?v=Sa_rXDaG1YQ&feature=player_embedded

TTSGroup. (2012). Easi-Speak MP3 Recorder/Player Introduction. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=PmlncXaf390

TTSGroup. (2012). Tuff-cam 2 child friendly digital camera and movie camera explained. Geraadpleegd op 20 september 2013, op https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pdrJ_1G4NDk

Valcke, M. (2014). Efficiënte ICT-keuzes maken. geraadpleegd op 12 september 2014, op https://www.youtube.com/watch?v=4DBjgL6P24Y

Valkenburg, P. (2002). Beeldschermkinderen: theorieën over kind en media. Den Haag: Boom Lemma Uitgevers.

Van Beurden, E. (2012). Media-educatie: kleuters en audiovisuele media. Kijk, ik ben op tv! De wereld van het jonge kind, 39(10), 18-20.

van de Ven, A. (2014). Impuls aan meer onderwijskundige inzet van ICT. Digibordgebruik in kleutergroepen, JSW, 8, 40-43.

Van Ess, H. (2008). Verstop u voor Google. Geraadpleegd op 5 september 2013, op http://www.voelspriet.nl/ontgooglen/

van Hout, H. (2006). Vernieuwing in het Hoger Onderwijs. Van Gorcum: Assen

Van Oudheusden, M. In de Spiegel. (2011). Kleuters in de virtuele wereld. De wereld van het jonge kind, 38(10), 13.

Van Ouytsel, J, Vandenbosch, H, Walrave, M, & Ponnet, K. (2014). Cyberpesten: hoeveel komt het voor en wat kunnen scholen ertegen doen? Geraadpleegd op 8 september 2015, op http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2014/12/10/cyberpesten-hoeveel-komt-het-voor-en-wat-kunnen-sc/

Van Regenmortel, J. (2013). Filmpje tegen pesten choqueert, maar haalt het ook iets uit? Geraadpleegd op 24 september 2013, op http://www.standaard.be/cnt/dmf20130924_00756875?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=dso&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Van Slagmaat, R., Bas, M. & van Tuijl, A. (2011). De wereld van het jonge kind, 38(10), 51-53.

Vandeput, L. (2013). Tablets in de klas: opinietekst SoE-werkgroep digitaal leren. (Ongepubliceerde) opinietekst. Leuven: School Of Education.

Vandersteen, W. (2005). De Sinistere Site. Antwerpen: Standaard Uitgeverij.

Van Zadelhof, T. (2014). Digital storytelling. Praxisbulletin, 32(6), 16-17.

Veen, W. (2000). Flexibel onderwijs voor generatiestudenten. Delft: Technische universiteit Delf.

Visser, M. (2015). 7 bruikbare apps voor de eigen praktijk. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 23(1), 22-23.

Vives Campus Tielt. (2012). Multimedia in de basisschool. Geraadpleegd op 17 augustus 2013, op http://mmib.digi-school.be/

Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs (2012). Leerplan Mediaopvoeding. Brussel: Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs.

Vlaamse Overheid. (2007). Veilig online. Tips voor veilig ICT-gebruik op school. Brugge: Drukkerij Vanden Broele.