Alles wat je zonet hebt gelezen, kunnen we samenvatten in 1 model: het TPACK-model. Gebruik je een bepaald digitaal medium en wil je nagaan in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving? Overloop volgende vragen, gebaseerd op het TPACK-model (Dummer, 2011):
- Bij welk leergebied wil je de digitale tool inzetten?
- Welke doelen wil je bereiken?
- Wat is de meerwaarde van die digitale tool om deze doelen te bereiken?
- Welke organisatorische randvoorwaarden zijn er om deze digitale tool in te zetten?
Deze vier vragen zorgen ervoor dat ICT en multimedia:
- geen doel op zich is maar een middel;
- bijdraagt aan de ontwikkeling van kinderen;
- geen speeltje blijft maar een noodzakelijke tool;
- inzetten voor elke leerkracht haalbaar is.
Je kan jezelf nog volgende bijkomende reflectievragen stellen:
- Is de digitale tool uitdagend? Nodigt deze uit tot actie?
- Nodigt de tool uit tot handelen, nadenken, zich een mening vormen?
- Wordt de interactie gestimuleerd?
- Wordt het leggen van verbanden gestimuleerd?
- Wordt er op het geleerde gereflecteerd?
- Sluit de tool aan bij de behoefte van elke leerling? Welke mogelijkheden tot differentiatie zijn er?
- Past deze digitale tool bij mijn visie op onderwijs?
- …
Belangrijk is dat je als leerkracht zelf interesse toont in allerlei digitale maar ook niet digitale media en dat je er ook gebruik van durft te maken. Experimenteer. Heb het lef om te falen. Accepteer dat het soms kan fout gaan en leer daarvan; ook al kom je tot de conclusie dat een bepaald (digitaal) medium voor die bepaalde les of activiteit niet altijd het krachtigste leerresultaat oplevert, het mag je niet weerhouden om een rol aan te nemen van enthousiaste, wijze maar kritische mediagebruiker. Deze drie zaken kunnen namelijk aanstekelijk werken op kinderen (Leerplan mediaopvoeding, 2012)! Besef dat scholen en leraren die succesvol zijn in het inzetten van ICT in hun onderwijs, hun tijd hebben genomen en rustig zijn begonnen (de Bruijn, 2016). In dit vak geven we jullie de kans om te experimenteren met digitale media in de klas. Concrete praktijkvoorbeelden en input per soort media vind je terug in hoofdstuk 3: soorten digitale media.
Bron afbeelding: klik hier