Welke media ontdek ik in mijn omgeving?
Welke mogelijkheden bieden de verschillende media?
Hoe beïnvloeden ze elkaar?
Hoe werken de verschillende media?
Wat betekent zenden en ontvangen?
Welke media liggen mij het best en waarom?
Dit zijn een aantal vragen waar leerlingen dienen over na te denken en een antwoord op moeten zoeken. Bovendien willen we als leerkracht ook hun interesse opwekken/standhouden voor de verschillende media en hun toepassingen. Het gaat ook om het ontwikkelen van een taal met voor leerlingen relevante begrippen waarmee ze met anderen over media kunnen communiceren. Als je kinderen de kans geeft om zich in verschillende media te leren uitdrukken, ontdekken ze welk medium het beste aansluit bij hun persoon en bij wat ze willen vertellen. Dit betekent dus dat je inspeelt op de verschillende meervoudige intelligenties (cf. didactiek).
Voorbeelden van doelen die passen bij mediageletterdheid zijn:
- Als klas kiezen voor een klasblog en die up-to-date houden.
- Verwoorden welke media thuis worden gebruikt/voorkomen.
- Medeleerlingen feliciteren na een toonmoment en appreciaties uitspreken.
- Verschillende camerastandpunten uitproberen tijdens proefopnames om zo de mogelijkheden ervan te ontdekken.
- Nadenken over de manier waarop men iemand wil uitnodigen voor bijvoorbeeld een feest (via een brief, een e-mail …).
- Al doende ervaren of men goed overweg kan met bijvoorbeeld een fototoestel of filmcamera.
- Informatie van een website halen.
- Films bekijken en ontdekken hoe cineasten een bepaalde sfeer creëren door te werken met licht en donker.
- Leerlingen van de derde graad treden op als tutors bij kleuters en begeleiden hen bij het gebruik van een eenvoudig tekenprogramma op de computer.
- …
(Leerplan mediaopvoeding, 2012).
Bron afbeelding: klik hier