Welke impact hebben de media op mezelf en anderen?
Hoe voel ik mij in de mediawereld?
Wat leer ik uit de vergelijking van verschillende mediaboodschappen over eenzelfde gegeven?
Wanneer en waarom gebruiken we media?
Wat hoort en wat hoort niet?
Dit zijn een aantal vragen waar leerlingen dienen over na te denken en een antwoord op moeten zoeken, als het gaat om mediawijsheid. We willen een waardebewuste en alerte houding tegenover media en het gebruik ervan bij kinderen bekomen. Zelfbewuste en goede keuzes leren maken in de mediawereld, het is een levenslang leerproces dat zeker al een aanzet moet krijgen in de basisschool.
Voorbeelden van doelen die passen bij mediawijsheid zijn:
- Ervaren hoe een camerastandpunt bepalend is voor het beeld dat je van iets krijgt (iets dat groot lijkt op een foto, kan in het echt heel klein zijn).
- Een kritische houding ontwikkelen tegenover bepaalde mediacontent.
- Opletten met het online verspreiden van beeldmateriaal en opnames (bv. op YouTube).
- Zich afvragen wie er allemaal toegang zal hebben tot de mediacontent (bijvoorbeeld een tekst, een gebed, een pamflet of een filmpje) die men ontwikkelt en daar rekening mee houden bij de creatie ervan.
- De spelregels respecteren bij games.
- Bespreken waarom je bv. geen compromitterende foto’s van jouw klasgenoten op facebook plaatst –taggen-).
- Nieuwe softwaretoepassingen inzetten bij opdrachten.
- Filmfragmenten bekijken met en zonder geluid en bespreken wat voor effect dat heeft.
- Een bepaald medium (bijvoorbeeld internet of televisie) gedurende een dag niet gebruiken en bespreken wat het effect daarvan is.
- Aanvaarden dat er altijd sprake zal zijn van snelle technologische vooruitgang en zich daarop instellen.
- Graag nieuwe dingen leren over media.
- …
Een belangrijk onderdeel van mediawijsheid heeft dus te maken met verantwoord, bewust en veilig omgaan met nieuwe media. Cyberpesten, onverantwoord omgaan met Facebook en dergelijke komen de laatste tijd vaak in het nieuws. Dit actuele onderwerp spitten we daarom dieper uit in deel 2: Mediawijs, da’s wijs!
(Leerplan mediaopvoeding, 2012).
Bron afbeelding 1: klik hier
Bron afbeelding 2: klik hier