16 september 2015

Technische en instrumentele competentie

Deze competentie is geen doel op zich, maar een middel. Je kan immers niet omgaan met media zonder dat je een basis hebt aan technische en instrumentele kennis en vaardigheden. Kinderen moeten efficiënt, zorgzaam en veilig kunnen omgaan met de beschikbare media. Ze moeten allerlei apparaten, zoals computers, camera’s, tablets, enz. vlot kunnen bedienen.

1409564342-technische-20comp_resize-642x642

Voorbeelden van doelen die passen bij de technische en de instrumentele competentie zijn:

  • Vooraleer aan de slag te gaan met een mediatoepassing de tijd nemen om even te experimenteren en te oefenen, bijvoorbeeld bij het bedienen van een camera, opnameapparatuur of een computerprogramma.
  • Foto’s invoegen in een presentatie.
  • Een nieuwe website verkennen.
  • Inzien dat vaardigheid verwerven tijd vraagt en dat wat vandaag nog niet lukt, morgen misschien wel lukt.
  • Bij het bedienen van apparatuur de handleiding raadplegen of zich bij anderen informeren over het juiste gebruik.
  • Opruimen na een activiteit: apparaten correct uitschakelen, bestanden opslaan, softwaretoepassingen afsluiten…

(Leerplan mediaopvoeding, 2012).

Bron afbeelding: klik hier.