16 september 2015

Mediawijs, da’s wijs

OPDRACHT

In het vorig deel kon je al kort lezen wat ‘mediawijsheid’ inhoudt. Kun je dit nog eens herhalen?

Lees nu dit stripverhaal van Suske en Wiske: De Sinistere Site (2005):  open hier.

Hoe zou je, na het lezen van deze strip, ‘mediawijsheid’ nu omschrijven?  Tip: deze strip kun je prima gebruiken om dit thema bij jouw leerlingen ter sprake te brengen!

We trekken het begrip ‘mediawijsheid’ in dit hoofdstuk een stuk open en beginnen met het schetsen van het debat van voor- en tegenstanders van digitale media in het onderwijs. Daarna leggen we 2 ongewenste gevolgen uit van digitale media en geven we tips hoe je je ertegen kan wapenen. Vervolgens hebben we het over de e-privacy; wat zijn de regels, tips? .We sluiten af met een resem tips om de onlinegeletterdheid van jouw leerlingen te verhogen.

Dit hoofdstuk bestaat uit vier onderdelen:

Digitale media, schadelijk?

  • Het debat
  • Doseren

Ongewenste gevolgen van digitale media

  • Cyberpesten
  • Ongewenste sites/mails/pop ups

E-privacy

  • De regels
  • De leerling en z’n privégegevens
  • De leerling en sociale media
  • De leerkracht en sociale media

Online geletterdheid

  • De information age
  • Tips