Leerdoelen
- Een aantal voordelen (meerwaarden) kunnen opsommen die verbonden zijn aan gamification in het onderwijs.
- Een aantal nadelen of risico’s kunnen geven die verbonden zijn aan gamification in het onderwijs.
- Een aantal voorwaarden of criteria kunnen geven of een specifieke game al dan niet een serious game is.
- Reageren op de volgende stelling: ‘Serious games zijn een tijdelijke hype’.
- Volgende stelling beargumenteren: ‘een serious game is een game die als primaire leerdoel heeft de kinderen nieuwe inhouden aan te leren.’
Wat is gamification?
Gamification of ‘serious games’ zijn spelen op een device zoals een computer, laptop, tablet, smartphone, etc. Deze games zijn niet ontwikkeld ter ontspanning, maar om nieuwe inhouden aan te leren. Een ideaal tool voor in het onderwijs (Vermeersch, 2016).
Op deze manier is het mogelijk om kinderen op een spelende wijze nieuwe kennis, vaardigheden of competenties aan te leren.
Een voorbeeld kan je bekijken in het videofragment over serious games in Nederland (Leraar 24, 2013).
Leerprincipes
Wanneer is een game een serieus game? Aan welke voorwaarden moet een serious game voldoen? Als je zelf een serious game ontwikkelt, aan welke criteria moet je voldoen?
Met andere woorden is Call of Duty een serious game? Wellicht niet, want welke leerdoelen of competenties kunnen kinderen hiermee bereiken?
Lees het artikel ‘Gamification in de basisschool met behulp van de app TinyTap’ (Vermeersch, 2016). Dit artikel kan geraadpleegd worden via Toledo (Leermateriaal > Overzicht van de verschillende tools > Gamification > 4. TinyTap).
Gamification in het onderwijs
Toepassen in de klaspraktijk
Lees het artikel van ‘Games: geen kinderspel‘ (Klasse, 2010). In dit artikel lees je hoe gamification ingezet kan worden in de klas. Alsook hoe momenteel serious games aanzien worden door leraren.
Zelf een serious game ontwikkelen
Als toekomstige leraar is het belangrijk dat je zelf goeie educatieve games kan selecteren. Voldoet elke game aan de criteria van een serious game? Wellicht niet.
Het is dan ook interessant dat je zelf een serious game kan ontwikkelen. In het artikel ‘Gamification in de basisschool met behulp van de app TinyTap’ krijg je de handvaten aangereikt om zelf een serious game te ontwikkelen met de app TinyTap.
Het artikel kan geraadpleegd worden via Toledo (Leermateriaal > Overzicht van de verschillende tools > Gamification > 4. TinyTap).
Effecten?
Maar werkt gamification in het onderwijs? Of zou het opnieuw een hype zijn van korte tijd?
Eén van de grootste uitkomsten uit onderzoek blijkt de motivatie. De kinderen zijn enorm geprikkeld om verschillende games te spelen. De motivatie stijgt hierdoor bij de kinderen. In het artikel ‘Autonome Games motiveren om te leren’ (COS, 2015) lees je meer over de motivatie bij kinderen. Het artikel kan geraadpleegd worden op Toledo (Leermateriaal>Overzicht van de verschillende tools>Gamification>Effecten).
Uiteraard zijn er nog andere (leer)uitkomsten bij het gebruik van serious games in het onderwijs. Een artikel dat je kan raadplegen voor de effecten is ‘Bewezen Effecten van Mijn Naam is Haas‘ (Schuurs, 2011) alsook een Engelstalige paper ‘Relevance of videogames in the learning and development of young children‘ (Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 2015).