Doelstellingen bij het item ‘Hoe media een plaats kreeg in het onderwijs’
- Omschrijven wat we bedoelen met ‘lean back media’ en ‘lean forward media’
- Omschrijven wat onder mediaopvoeding verstaan wordt.
- De bedoeling situeren van de ICT-competentiediamant.
- Aangeven waarom de eindtermen ICT leergebiedoverschrijdende eindtermen zijn.
- De drie basiscompetenties kennen van het leerplan mediaopvoeding.
- Concrete voorbeelden opsommen van de drie basiscompetenties van het leerplan mediaopvoeding.
- Omschrijven hoe de drie basiscompetenties van het leerplan mediaopvoeding zich tot elkaar verhouden.
- De betekenis van mediakundige ontwikkeling omschrijven binnen het leerplan ZILL.
- Omschrijven waarom mediakundige ontwikkeling is opgenomen binnen het leerplan ZILL.
Doelstellingen bij het item ‘mediakundige ontwikkeling’:
- Omschrijven wat we bedoelen met mediawijsheid
- Voorbeelden geven van mediawijsheid
- Omschrijven wat we bedoelen met mediageletterdheid
- Voorbeelden geven van mediageletterdheid
- Omschrijven wat we bedoelen met mediavaardigheid
- Voorbeelden geven van mediavaardigheid
- Omschrijven wat cyberpesten is.
- Omschrijven wat happy slapping is.
- Omschrijven hoe een school kan omgaan met cyberpesten.
- Omschrijven hoe je als leerkracht in de klas kan omgaan met cyberpesten.
- Omschrijven wat shaming is.
- Omschrijven wat een content filter is.
- Omschrijven wat spyware is.
- Omschrijven wat pharming is.
- Omschrijven wat phishing is.
- Enkele voorbeelden geven over hoe je ongewenste sites/mails/pop ups kunt vermijden.
- De betekenis van E-Privacy omschrijven.
- Omschrijven wat spamming is.
- Minstens vijf tips opsommen die je als leerkracht aan je leerlingen kan meegeven.
- Omschrijven hoe je als leerkracht op een gezonde manier omgaat met sociale media.
- Omschrijven wat de ‘information age’ betekent.
- Omschrijven wat de grote uitdaging is van de ‘information age’ zowel voor volwassenen als voor kinderen.
- Minstens vijf tips formuleren hoe je omgaat met deze uitdaging.
Doelstellingen bij het item ‘didactische meerwaarde’:
- Omschrijven waarom ICT geen doel is op zich
- Een tiental voorbeelden van meerwaardes rond ICT geven
- Binnen een bepaalde good practice die meerwaardes herkennen
- Aan de hand van een voorbeeld uitleggen waarom digitale media ideaal zijn om te differentiëren
- Omschrijven waarom het TPACK-model een meerwaarde kan bieden voor het al dan niet gebruik van digitale media
- Het TPACK-model en bijkomende reflectievragen toepassen op een bepaalde good practice
- Een kritische kijk hebben op de didactische meerwaarde van een bepaald digitaal medium
- Omschrijven wat Web 2.0 betekent.Omschrijven wat ‘The internet of Things’ is.
- Omschrijven hoe Web 2.0 toepassingen kunnen bijdragen aan het onderwijs.
- De betekenis omschrijven van ‘The Flipped Classroom’.
- De kansen en valkuilen van het gebruik van het flipped-classroommodel opsommen.