3 juli 2017

Mediaopvoeding in het onderwijs

Doelstellingen bij het item ‘Hoe media een plaats kreeg in het onderwijs’

  • Omschrijven wat we bedoelen met ‘lean back media’ en ‘lean forward media’
  • Omschrijven wat onder mediaopvoeding verstaan wordt.
  • De bedoeling situeren van de ICT-competentiediamant.
  • Aangeven waarom de eindtermen ICT leergebiedoverschrijdende eindtermen zijn.
  • De drie basiscompetenties kennen van het leerplan mediaopvoeding.
  • Concrete voorbeelden opsommen van de drie basiscompetenties van het leerplan mediaopvoeding.
  • Omschrijven hoe de drie basiscompetenties van het leerplan mediaopvoeding zich tot elkaar verhouden.
  • De betekenis van mediakundige ontwikkeling omschrijven binnen het leerplan ZILL.
  • Omschrijven waarom mediakundige ontwikkeling is opgenomen binnen het leerplan ZILL.

Doelstellingen bij het item ‘mediakundige ontwikkeling’: 

  • Omschrijven wat we bedoelen met mediawijsheid
  • Voorbeelden geven van mediawijsheid
  • Omschrijven wat we bedoelen met mediageletterdheid
  • Voorbeelden geven van mediageletterdheid
  • Omschrijven wat we bedoelen met mediavaardigheid
  • Voorbeelden geven van mediavaardigheid
  • Omschrijven wat cyberpesten is.
  • Omschrijven wat happy slapping is.
  • Omschrijven hoe een school kan omgaan met cyberpesten.
  • Omschrijven hoe je als leerkracht in de klas kan omgaan met cyberpesten.
  • Omschrijven wat shaming is.
  • Omschrijven wat een content filter is.
  • Omschrijven wat spyware is.
  • Omschrijven wat pharming is.
  • Omschrijven wat phishing is.
  • Enkele voorbeelden geven over hoe je ongewenste sites/mails/pop ups kunt vermijden.
  • De betekenis van E-Privacy omschrijven.
  • Omschrijven wat spamming is.
  • Minstens vijf tips opsommen die je als leerkracht aan je leerlingen kan meegeven.
  • Omschrijven hoe je als leerkracht op een gezonde manier omgaat met sociale media.
  • Omschrijven wat de ‘information age’ betekent.
  • Omschrijven wat de grote uitdaging is van de ‘information age’ zowel voor volwassenen als voor kinderen.
  • Minstens vijf tips formuleren hoe je omgaat met deze uitdaging.

Doelstellingen bij het item ‘didactische meerwaarde’: 

  • Omschrijven waarom ICT geen doel is op zich
  • Een tiental voorbeelden van meerwaardes rond ICT geven
  • Binnen een bepaalde good practice die meerwaardes herkennen
  • Aan de hand van een voorbeeld uitleggen waarom digitale media ideaal zijn om te differentiëren
  • Omschrijven waarom het TPACK-model een meerwaarde kan bieden voor het al dan niet gebruik van digitale media
  • Het TPACK-model en bijkomende reflectievragen toepassen op een bepaalde good practice
  • Een kritische kijk hebben op de didactische meerwaarde van een bepaald digitaal medium
  • Omschrijven wat Web 2.0 betekent.Omschrijven wat ‘The internet of Things’ is.
  • Omschrijven hoe Web 2.0 toepassingen kunnen bijdragen aan het onderwijs.
  • De betekenis omschrijven van ‘The Flipped Classroom’.
  • De kansen en valkuilen van het gebruik van het flipped-classroommodel opsommen.