3 juli 2017

Eindtermen ICT

Sinds 2007 formuleerde de overheid de leergebiedoverschrijdende eindtermen ICT. Leergebiedoverschrijdende eindtermen zijn minimumdoelen die niet specifiek behoren tot één leergebied, maar onder meer door middel van meer leergebieden of onderwijsprojecten kunnen worden gerealiseerd. Dit ondersteunt de idee dat ICT geen doel op zich is maar eerder een middel om andere doelen te bereiken. ICT hoeft op school geen apart vak te worden naast taal of wiskunde of wereldoriëntatie. ICT biedt kansen binnen alle vakken en leergebieden.

De eindtermen ICT zijn:

De leerlingen:

  1. hebben een positieve houding tegenover ict en zijn bereid ict te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
  2. gebruiken ict op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.
  3. kunnen zelfstandig oefenen in een door ict ondersteunde leeromgeving.
  4. kunnen zelfstandig leren in een door ict ondersteunde leeromgeving.
  5. kunnen ict gebruiken om eigen ideeën creatief vorm te geven.
  6. kunnen met behulp van ict voor hen bestemde digitale informatie opzoeken, verwerken en bewaren.
  7. kunnen ict gebruiken bij het voorstellen van informatie aan anderen.
  8. kunnen ict gebruiken om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren.

 

BRON: http://eindtermen.vlaanderen.be/basisonderwijs/lager-onderwijs/leergebiedoverschrijdend/ict/algemeen.htm