De basisvorming bestaat uit één vormingsdag (voor- en namiddag) waarin authentieke praktijkvoorbeelden centraal staan. Leerkrachten worden geprikkeld om zelf met STEM aan de slag te gaan in de klas. Samen wordt aan een onderzoekende, reflectieve houding gebouwd die leerkrachten ondersteunt om alle kinderen in de klas te stimuleren in STEM.
In de vorming wordt stilgestaan bij de inhoudelijke basis van STEM (wat is STEM?) en de didactiek (wat is de aanpak van de leerkracht?). Deze worden toegepast en ingeoefend aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de klas (bv. schaduwkunstwerken, garage Gust, …). De basisvorming reikt dé basis aan om met STEM aan de slag te gaan in de klaspraktijk van de basisschool.
Deze vorming is voor zowel leerkrachten kleuteronderwijs als leerkrachten lager onderwijs en wordt in het schooljaar 2024-2025 vier keer georganiseerd. Voor elke vorming kunnen 25 leerkrachten deelnemen.
Basisvorming 1 (1e semester) |
Basisvorming 2 (2e semester) |
Basisvorming 3 (2e semester) |
|||
do 12/09/2024 | 9u-16u | do 16/01/2025 | 9u-16u | ma 24/02/2025 | 9u-16u |
Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.
Het vervolgtraject bestaat uit 2 sessies georganiseerd op twee halve dagen. In het vervolgtraject worden leerkrachten enerzijds uitgedaagd om zelf een STEM-opdracht te ontwikkelen en uit te voeren in de klaspraktijk. In de eerste sessie reiken we handvatten aan om zelf een STEM-activiteit te ontwerpen. Tussen de eerste en de tweede sessie voer je een STEM-activiteit uit in jouw klas. In de tweede sessie is er dan een terugkoppeling en worden ervaringen en activiteiten uitgewisseld.
Anderzijds kijken we in dit traject ook verder dan de eigen klaspraktijk en wordt er stilgestaan bij hoe STEM op school duurzaam kan geïmplementeerd worden. Er worden tools en praktijkverhalen aangereikt waaruit je kan vertrekken om een draagvlak te creëren rond STEM op school. In de eerste sessie worden hierin de eerste stappen gezet, om dan in de tweede sessie hier verder op te bouwen.
Dit traject is bedoeld voor leerkrachten die reeds de basisvorming volgden of die de basis van STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM). Dit vervolgtraject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in eerste semester en in het tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen.
Vervolgtraject (1e semester) | Vervolgtraject (2e semester) | ||
Sessie 1 |
ma 16/9/2024
9u-12u
|
Sessie 1 |
ma 3/2/2025
9u-12u
|
Sessie 2 |
ma 14/10/2024
9u-12u
|
Sessie 2 |
ma 24/03/2025
9u-12u
|
Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.
Coachingstraject ‘Verrijk je eigen STEM-praktijk’
Het coachingstraject bestaat uit 1 halve en 1 hele dag en heeft als doel om inhoudelijke en didactische verdieping aan te bieden zodat STEM ingezet kan worden om tegemoet te komen aan actuele, onderwijskundige uitdagingen. In het coachingstraject wordt op maat van de deelnemers gewerkt. Tijdens de eerste sessie wordt een aanbod voorgesteld en wordt er geluisterd naar de noden van deelnemers. Tijdens de tweede dag wordt hier verder op ingespeeld.
Dit coachingstraject is bedoeld voor leerkrachten die reeds het basistraject en/of vervolgtraject volgden of voor leerkrachten die STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM).
Mogelijke inhouden in het coachingstraject:
Dit traject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen.
Coachingstraject (1e semester) | Coachingstraject (2e semester) | ||
Sessie 1 | ma 16/09/2024 13u-16u | Sessie 1 | ma 3/2/2025 13u-16u |
Sessie 2+3 | ma 18/11/2024 9u-16u | Sessie 2+3 |
ma 17/3/2025 9u-16u |
Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.