Gent

Basisvorming ‘Inspiratie in de klas’

De basisvorming bestaat uit één vormingsdag (voor- en namiddag) waarin authentieke praktijkvoorbeelden centraal staan. Leerkrachten worden geprikkeld om zelf met STEM aan de slag te gaan in de klas. Samen wordt aan een onderzoekende, reflectieve houding gebouwd die leerkrachten ondersteunt om alle kinderen in de klas te stimuleren in STEM.

In de sessie wordt stilgestaan bij de inhoudelijke basis van STEM en onderzoekend leren (wat is het en hoe verhouden ze zich tot elkaar?) en de didactiek (wat is de aanpak van de leerkracht?). Deze worden toegepast en ingeoefend aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de klas (bv. tollen maken, parachutes ontwerpen, een STEM-activiteit evalueren). Het basistraject reikt dé basis aan om met STEM aan de slag te gaan in de klaspraktijk van de basisschool, zowel in het kleuter- als lager onderwijs.

Je schrijft in als individuele leerkracht. We bieden deze basisvorming 4 keer (identiek) aan, zodat je kan kiezen welke dag voor jou meest geschikt is (twee keer in het eerste semester en twee keer in het tweede semester). Op elke vorming kunnen 25 leerkrachten deelnemen.

Basisvorming 1

(1e semester)

Basisvorming 2

(1e semester)

Basisvorming 3

(2e semester)

Basisvorming 4

(2e semester)

do 29/8/2024 9u-16u do 12/09/2024 9u-16u ma 20/01/2025 9u-16u do 23/01/2025 9u-16u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Vervolgtraject ‘Zelf aan de slag en STEM op school’

Het vervolgtraject bestaat uit 2 sessies georganiseerd op twee halve dagen. In het vervolgtraject worden leerkrachten enerzijds uitgedaagd om zelf een STEM-opdracht te ontwikkelen en uit te voeren in de klaspraktijk. In de eerste sessie reiken we handvatten aan om zelf een STEM-activiteit te ontwerpen (bv. digitale tools gebruiken binnen STEM, STEM en filosoferen, loose parts en STEM). Tussen de eerste en de tweede sessie voer je een STEM-activiteit uit in jouw klas. In de tweede sessie is er dan een terugkoppeling en worden ervaringen en activiteiten uitgewisseld.

Anderzijds kijken we in dit traject ook verder dan de eigen klaspraktijk en wordt er stilgestaan bij hoe STEM op school duurzaam kan geïmplementeerd worden. Er worden tools en praktijkverhalen aangereikt waaruit je kan vertrekken om een draagvlak te creëren rond STEM op school. In de eerste sessie worden hierin de eerste stappen gezet, om dan in de tweede sessie hier verder op te bouwen.

Dit traject is bedoeld voor leerkrachten die reeds het basistraject van 2 halve dagen volgden of die de basis van STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM). Je schrijft in als individuele leerkracht. Hetzelfde traject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen.

Vervolgtraject  (1e semester) Vervolgtraject (2e semester)
Sessie 1
di 8/10/2024
9u – 12u
Sessie 1
di 28/01/2025
9u-12u
Sessie 2
do 17/10/2024
9u-12u
Sessie 2
do 06/02/2025
9u-12u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Coachingstraject ‘Verrijk je eigen STEM-praktijk’

Het coachingstraject bestaat uit 3 sessies (1 halve en 1 volledige dag) en heeft als doel om inhoudelijke en didactische verdieping aan te bieden zodat STEM ingezet kan worden om tegemoet te komen aan actuele, onderwijskundige uitdagingen. In het coachingstraject wordt op maat van de deelnemers gewerkt. Tijdens de eerste sessie wordt een aanbod voorgesteld en wordt er geluisterd naar de noden van deelnemers. Tijdens de tweede en derde sessie wordt hier verder op ingespeeld.

Dit coachingstraject is bedoeld voor leerkrachten die reeds het basistraject (2d.) en vervolgtraject (2d.) (of oude basistraject van 4 halve dagen) volgden of voor leerkrachten die STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM).

Mogelijke inhouden in het coachingstraject in Gent:

  • opfrissing STEM-kader en STEM-didactiek,
  • uitwisselen van de eigen STEM-praktijk
  • verdiepende inhouden vanuit noden en vragen van de deelnemers…

Je schrijft in als individuele leerkracht. Dit coachingstraject worden in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in eerste en tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen.

Coachingstraject  (1e semester) Coachingstraject  (2e semester)
Sessie 1 do 17/10/2024 13u-16u Sessie 1 do 6/2/2025 13u-16u
Sessie 2+3 di 5/11/2024 9u-16u Sessie 2+3 di 25/2/2025 9u-16u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.