Hasselt

Basisvorming ‘Inspiratie in de klas’

De basisvorming bestaat uit één vormingsdag (voor- en namiddag). Telkens staan authentieke praktijkvoorbeelden centraal. Leraren worden geprikkeld om zelf met STEM aan de slag te gaan in de klas. Samen wordt aan een onderzoekende, reflectieve houding gebouwd die leraren ondersteunt om alle kinderen in de klas te stimuleren in STEM.

In de vorming wordt stilgestaan bij de inhoudelijke basis van STEM (wat is STEM?) en de didactiek (wat is de aanpak van de leerkracht?). Deze worden toegepast en ingeoefend aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de klas (bv. schaduwkunstwerken, snaarinstrument, parkeergarage, …). De basisvorming reikt dé basis aan om met STEM aan de slag te gaan in de klaspraktijk van de basisschool.

Je schrijft in als individuele leraar. We organiseren aparte vormingen voor leraren kleuteronderwijs en leraren lager onderwijs. Deze worden in het schooljaar 2024-2025 elk twee keer georganiseerd (in het eerste en in het tweede semester). In het eerste semester is een extra sessie voorzien voor leraren kleuteronderwijs.  Aan elke vorming kunnen 25 leraren deelnemen.

Basisvorming kleuter

(1e semester)

Basisvorming kleuter

(1e semester)

Basisvorming kleuter

(2e semester)

Basisvorming lager onderwijs

(1e semester)

Basisvorming lager onderwijs

(2e semester)

do 12/09/2024 9u-16u ma 23/09/2024 9u-16u ma 17/02/2025 9u-16u di 10/09/2024 9u-16u di 18/02/2025 9u-16u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Vervolgtraject ‘Zelf aan de slag en STEM op school’

Het vervolgtraject bestaat uit 2 sessies georganiseerd op twee halve dagen. In het vervolgtraject starten we vanuit een workshop (bv. de bij, green screen… ) en word je daarna uitgedaagd om zelf een STEM-opdracht te ontwikkelen en uit te voeren in de klas. In de eerste sessie reiken we handvatten aan om zelf een STEM-activiteit te ontwerpen. Tussen de eerste en de tweede sessie voer je een STEM-activiteit uit in jouw klas. In de tweede sessie volgt een terugkoppeling waarbij ervaringen en activiteiten worden uitgewisseld.

We focussen in dit traject ook op hoe STEM op school kan vormgegeven en geïmplementeerd worden. Er worden tools en praktijkverhalen aangereikt waaruit je kan vertrekken om een draagvlak te creëren rond STEM op school. In de eerste sessie zetten we de eerste stappen, om dan in de tweede sessie hier verder op te bouwen.

Dit traject is bedoeld voor leraren die de basisvorming volgden of die de basis van STEM in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM).

Je schrijft in als individuele leerkracht. Dit programma richt zich zowel naar de kleuterleraar als naar de leraar lager onderwijs. Hetzelfde traject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en in het tweede semester). Aan elk traject kunnen 25 leraren deelnemen.

Vervolgtraject (1e semester) Vervolgtraject (2e semester)
Sessie 1

ma 7/10/2024

9u-12u

Sessie 1

ma 24/2/2025

9u-12u

Sessie 2

do 14/11/2024

9u-12u

Sessie 2

ma 31/3/2025

9u-12u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Coachingstraject ‘Verrijk je eigen STEM-praktijk’

Het coachingstraject bestaat uit 3 sessies (gespreid over een halve en een hele dag) en heeft als doel om inhoudelijke en didactische verdieping aan te bieden zodat STEM ingezet kan worden om tegemoet te komen aan actuele, onderwijskundige uitdagingen. In het coachingstraject wordt op maat van de deelnemers gewerkt. Tijdens de eerste sessie starten we vanuit een workshop (bv. light graffiti), wordt daarna een aanbod voorgesteld en wordt er geluisterd naar de noden van deelnemers. Tijdens de tweede en derde sessie wordt hier verder op ingespeeld.

Dit coachingstraject is bedoeld voor leraren die de basisvorming en/of het vervolgtraject volgden of voor leerkrachten die STEM in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM). Dit programma richt zich zowel naar de kleuterleraar als naar de leraar lager onderwijs.

Mogelijke inhouden in het coachingstraject:

  • opfrissing STEM-kader en STEM-didactiek,
  • via digitale didactiek STEM versterken,
  • verdiepen in computationeel denken en programmeren,
  • filosoferen rond STEM,
  • verkenning van enkele wetenschappelijke concepten (licht, drijven/zinken…),
  • uitwerken en uitwisselen van een STEM-activiteit,

Je schrijft in als individuele leerkracht. Het traject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en in het tweede semester). In elk traject kunnen 20 leraren deelnemen.

Coachingstraject  (1e semester) Coachingstraject  (2e semester)
Sessie 1

do 14/11/2024

13u-16u

Sessie 1

ma 31/3/2025

13u-16u

Sessie 2+3

di 10/12/2024

9u-16u

Sessie 2+3

di 29/04/2025

9u-16u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.