Kortrijk

Basisvorming ‘Inspiratie in de klas’

De basisvorming bestaat uit één vormingsdag (voor- en namiddag) waarin authentieke praktijkvoorbeelden centraal staan. Leerkrachten worden geprikkeld om zelf met STEM aan de slag te gaan in de klas. Samen wordt aan een onderzoekende, reflectieve houding gebouwd die leerkrachten ondersteunt om alle kinderen in de klas te stimuleren in STEM. 

In de vorming wordt stilgestaan bij de inhoudelijke basis van STEM (wat is STEM?) en de didactiek (wat is de aanpak van de leerkracht?). Deze worden toegepast en ingeoefend aan de hand van praktijkvoorbeelden uit de klas (bv. schaduwkunstwerken, ballonwagen, garage Gust …). De basisvorming reikt dé basis aan om met STEM aan de slag te gaan in de klaspraktijk van de basisschool. 

We organiseren aparte vormingen voor leerkrachten kleuteronderwijs en leerkrachten lager onderwijs. Dezelfde vorming wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en tweede semester). Voor elke vorming kunnen 25 leerkrachten deelnemen.

Basisvorming kleuter

(1e semester)

Basisvorming kleuter

(2e semester)

Basisvorming lager

(1e semester)

Basisvorming lager

(2e semester)

do 12/9/2024 9u-16u do 16/1/2025 9u-16u do 12/9/2024 9u-16u do 16/1/2025 9u-16u

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Vervolgtraject ‘Zelf aan de slag en STEM op school’

Het vervolgtraject bestaat uit 2 sessies georganiseerd op twee halve dagen. In het vervolgtraject worden leerkrachten enerzijds uitgedaagd om zelf een STEM-opdracht te ontwikkelen en uit te voeren in de klaspraktijk. In de eerste sessie reiken we handvatten aan om zelf een STEM-activiteit te ontwerpen. Tussen de eerste en de tweede sessie voer je een STEM-activiteit uit in jouw klas. In de tweede sessie is er dan een terugkoppeling en worden ervaringen en activiteiten uitgewisseld. 

Anderzijds kijken we in dit traject ook verder dan de eigen klaspraktijk en wordt er stilgestaan bij hoe STEM op school duurzaam kan geïmplementeerd worden. Er worden tools en praktijkverhalen aangereikt waaruit je kan vertrekken om een draagvlak te creëren rond STEM op school. In de eerste sessie worden hierin de eerste stappen gezet, om dan in de tweede sessie hier verder op te bouwen. 

Dit traject is bedoeld voor leerkrachten die reeds de basisvorming volgden of die de basis van STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM). Dit vervolgtraject wordt in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in eerste semester en in het tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen. 

Vervolgtraject (1e semester) Vervolgtraject (2e semester)
Sessie 1

vr 4/10/2024

9u-12u

Sessie 1

vr 31/1/2025 

9u-12u

Sessie 2

vr 15/11/2024 

9u-12u

Sessie 2

vr 21/3/2025 

9u-12u

 

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten. 

Coachingstraject ‘Verrijk je eigen STEM-praktijk’

Het coachingstraject bestaat uit 3 sessies en heeft als doel om inhoudelijke en didactische verdieping aan te bieden zodat STEM ingezet kan worden om tegemoet te komen aan actuele, onderwijskundige uitdagingen. In het coachingstraject wordt op maat van de deelnemers gewerkt. Tijdens de eerste sessie wordt een aanbod voorgesteld en wordt er geluisterd naar de noden van deelnemers. Tijdens de tweede en derde sessie wordt hier verder op ingespeeld. 

Dit coachingstraject is bedoeld voor leerkrachten die reeds het basistraject en/of vervolgtraject volgden of voor leerkrachten die STEM reeds goed in de vingers hebben (kennis over en toepassingen op het didactisch kader van STEM). 

Mogelijke inhouden in het coachingstraject in Kortrijk: 

  • opfrissing STEM-kader en STEM-didactiek, 
  • via digitale didactiek STEM versterken, 
  • verkenning van enkele wetenschappelijke concepten (licht, drijven/zinken…)
  • verdiepen in computationeel denken en programmeren (bv. Lego Spike (specifiek voor lager onderwijs)) 
  • uitwisselen van de eigen STEM-praktijk

We organiseren aparte trajecten voor leerkrachten kleuteronderwijs en leerkrachten lager onderwijs. Deze worden in het schooljaar 2024-2025 twee keer georganiseerd (in het eerste en tweede semester). In elk traject kunnen 15 leerkrachten deelnemen.

Coachingstraject kleuter

(1e semester)

Coachingstraject kleuter

(2e semester)

Coachingstraject lager

(1e semester)

Coachingstraject lager

(2e semester)

Sessie 1

woe 2/10/2024

9u-12u

Sessie 1

do 23/1/2025

9u-12u

Sessie 1

woe 2/10/2024

9u-12u

Sessie 1

do 23/1/2025

9u-12u

Sessie 2

woe 23/10/2024

9u-12u

Sessie 2

do 20/2/2025

9u-12u

Sessie 2

woe 23/10/2024

9u-12u

Sessie 2

 

do 20/2/2025

9u-12u

Sessie 3

woe 27/11/2024

9u-12u

Sessie 3

do 27/3/2025 

9u-12u

Sessie 3

woe 27/11/2024

9u-12u

Sessie 3

do 27/3/2025 

9u-12u

 

Inschrijvingen voor het eerste semester zijn afgesloten.