Schrijfkansen zijn overal, niet enkel in de schrijfles. Daarom geven we je meer informatie over transfer in onderstaand filmpje en de bijhorende tekst.

Schrijven gebeurt niet enkel in de schrijfles. Ook in andere vakken schrijven leerlingen vaak een tekstje, een kort antwoord, een samenvatting … Doorheen een schooldag zijn er heel wat schrijfkansen. Op deze momenten kan je één of enkele aandachtspunten uit het schrijfproces benadrukken. Verwijs bijvoorbeeld naar de strategie plannen als leerlingen hun voorkennis tijdens de weroles met behulp van een brainstorm noteren. Of herhaal het belang van nalezen na een schrijfmoment in de les godsdienst.  

Daarnaast is ook de integratie met lezen, spelling en taalbeschouwing nodig en nuttig. Laat leerlingen informatie uit bronmateriaal halen, lees achtergrondteksten of lees samen een voorbeeldtekst om genrekenmerken te bepalen.  

Tijdens (en na) het schrijven heb je uiteraard aandacht voor vorm. De transfer van vaardigheden uit de spellingsles en inzichten taalbeschouwing is op die manier snel gemaakt. Omgekeerd grijp je bijvoorbeeld ook (spellings)moeilijkheden tijdens een schrijfles aan om het over bepaalde (spellings)regels te hebben.  

Tot slot is ook transfer over leerjaren heen belangrijk. Bewaak de leerlijn schrijven. Het schrijfproces bestaat uit verschillende stappen die je telkens verder kan uitdiepen en die je kan toepassen op een veelheid aan tekstsoorten. Je laat elk jaar ook verschillende schrijfstrategieën aan bod komen of je gaat een strategie jaar na jaar verder uitdiepen.