
Interactie ondersteunt het schrijfproces op verschillende manieren. Samenwerkend schrijven wordt in de video hieronder verder uitgediept. De tips lees je ook na onder de video.
Interactie maakt van schrijvers betere schrijvers. Niet alleen leerkracht-leerlinginteractie, maar ook leerling-leerlinginteractie helpt om het schrijfproces te ondersteunen.
Als leraar ondersteun je voor, tijdens en na het schrijven. Hoe doe je dat concreet? Door leerlingen warm te maken voor het schrijven, bewust stil te staan bij het doel en het publiek van de tekst, de tekstsoort en de typische tekstkenmerken te introduceren, na te denken over de inhoud van de tekst, in gesprek te gaan over de manier van formuleren en teksten te bespreken, bied je heel wat houvast.
Ook interactie tussen leerlingen onderling helpt. Leerlingen wisselen met elkaar uit aan welke kenmerken een goede tekst moet voldoen, waarover ze kunnen schrijven, hoe ze iets willen verwoorden… Ze lezen elkaars teksten na, zijn elkaars eerste lezer en formuleren suggesties om teksten beter te maken.