Ook al is een tussendoortje een activiteit die heel beperkt is in tijd, betekent dit niet dat het zomaar iets is dat je snel uit je mouw schudt. Een tussendoortje moet voldoen aan een aantal voorwaarden:
- – Elk tussendoortje moet getuigen van een degelijke voorbereiding.
- – De keuze van het tussendoortje moet overeenstemmen met het doel dat je ermee wil bereiken.
- – Het vraagt weinig of geen organisatie, je moet er meteen aan kunnen beginnen.
- – Een tussendoortje verschilt van de “grote” activiteiten in de klas.
- – Een tussendoortje moet je steeds binnen handbereik hebben.
- – Tussendoortjes vragen weinig materiaal en het materiaal moet klaar liggen.
- – De verschillende ontwikkelingsdomeinen moeten voldoende aan bod komen.
- – Het moet leuk en aantrekkelijk zijn voor de kinderen.
- – Het moet aangepast zijn aan de leeftijd en het niveau van de groep.
- – Je moet het op een boeiende manier brengen, net zoals alle andere activiteiten.
- – De betrokkenheid van de kinderen is ook hier van het allergrootste belang.
- – Zorg dat je geen ellenlange uitleg moet geven voor het spel kan beginnen, het moet eenvoudig zijn.
- – Laat ook hier de humor en het ludieke een belangrijke plaats innemen.
- – Breng voldoende variatie. Als het tussendoortje een succesnummer is, kan het spel een aantal keren herhaald worden gedurende de dag of zelfs gedurende de week…maar kom regelmatig met een nieuw aanbod aan.
- – Geef expressie, fantasie de nodige kansen in tussendoortjes.
- – Alle tussendoortjes moeten binnen het BC ingekleed worden, de occasssionele enkel binnen het BC en de geplande binnen het BC én binnen het dagthema.
- – …