Poppenspel spreekt tot de verbeelding. Vooral jonge kinderen reageren direct op de vaak vereenvoudigde weergave van de wereld en leven onvoorwaardelijk mee met de avonturen van een vrolijke pop of van een grappige animatiefiguur. Ze kunnen naar poppenspel kijken, maar ze kunnen ook zelf poppen maken en een voorstelling spelen.
Daarnaast zijn poppen ook inzetbaar als hulp bij kennisvakken zoals taal en rekenen of bij het trainen van motorische en sociale vaardigheden.
Poppenspel biedt een wereld aan mogelijkheden om te leren. Bij het kijken ernaar worden visuele, sociale en emotionele vaardigheden aangesproken,
Het er zelf mee spelen  doet een beroep op hun motorische, emotionele en communicatieve vaardigheden en door het maken van poppen en verhalen worden naast fantasie de fijne motorische vaardigheden en het probleemoplossend vermogen aangesproken.

Er bestaan verschillende soorten poppenspel en er bestaan verschillende soorten poppen.
In dit hoofdstuk krijg je alvast een selectie te zien.

De opdracht met betrekking tot ‘poppenspel’ vind je terug in de studiewijzer.