Beoordelingsinstrument voor Samenwerkend Leren (BSL)

Het beoordelingsinstrument voor samenwerkend leren (BSL) is een digitale vragenlijst die werd ontworpen door onderzoekers van de Vives Hogeschool en die groepen kunnen gebruiken om meer zicht te krijgen op de kwaliteit van de sociale processen die binnen de groepen spelen.

  • De digitale vragenlijst geeft feedback over de kwaliteit van het samenwerken zonder individuen te viseren of te beoordelen.
  • Feedback is bedoeld om groepen bewuster te maken op het vlak van sociale interacties, manieren van samenwerken taakverdelingen enzovoort.
  • De digitale vragenlijst is geschikt om in te zetten in een CSCL-context en past binnen de 5-pijler-didactiek,
  • Het instrument werd psychometrisch onderzocht binnen de lerarenopleiding (Dejonckheere, Caenen, Coussement, & Opsomer, submitted), er worden uitspraken gedaan voor 4 gebieden van samenwerken in navolging van onderzoek van Le, Janssen, & Wubbels (2018):
      • Sociale Vaardigheden (6 items)
      • Status Competentie (5 items)
      • Participatie (5 items)
      • Gedrag (5 items)
BSL-Variabele Items (N) Crohnbach’s Alpha Aantal respondenten Hertest ICC*
Sociale Vaardigheden (+) 6 0.90 N=182 0.89 (N=51)
Status Competentie (-) 5 0.87 N=182 0.85 (N=51)
Participatie (-) 5 0.93 N=182 0.92 (N=51)
Gedrag (-) 5 0.82 N=182 0.81 (N=51)

 

* Koo en Li (2016) interpreteren ICC-waarden als volgt: waarden kleiner dan 0.5 wijzen op een zwakke overeenstemming of betrouwbaarheid, waarden tussen 0.5 en 0.74 wijzen op een matige overeenstemming,  waarden gelegen tussen 0.75  en 0.90 wijzen op een goede overeenstemming en waarden van meer dan 0.90 wijzen op een excellente overeenstemming of betrouwbaarheid.