Pijler 1: Doelen formuleren
Een cruciaal aspect van Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) is het stellen van duidelijke doelen. Als lesgever is het belangrijk om zowel cognitieve doelen als sociale doelen te formuleren. Dit helpt om bij je lerenden de beoogde leerresultaten te bereiken en maakt het proces van samenwerkend leren duidelijk en gestructureerd.
Cognitieve Doelen
Cognitieve doelen richten zich op het kennisniveau en de vaardigheden die lerenden moeten ontwikkelen. Hoe je deze doelen formuleert, is deels afhankelijk van de opdracht en wat jij als lesgever belangrijk vindt. Soms bepaal je deze doelen samen met de lerenden om hen actief bij het leerproces te betrekken. Voorbeelden van cognitieve doelen kunnen zijn:
- Doelgericht en efficiƫnt werken: Lerenden moeten in staat zijn om de opdracht of deelopdrachten op een gestructureerde manier aan te pakken.
- Planmatig werken: Het vermogen om een plan te maken en dit effectief uit te voeren.
- Flexibiliteit en leerbereidheid: Lerenden moeten bereid zijn zich aan te passen en nieuwe kennis of vaardigheden op te nemen.
- Kritisch denken: Lerenden kunnen reflecteren op de kwaliteit van hun eigen bijdragen en die van anderen.
Door deze doelen expliciet te formuleren, geef je lerenden duidelijke verwachtingen en stimuleer je belangrijke cognitieve vaardigheden die hen verder helpen in hun leerproces.
Sociale Doelen
Naast cognitieve doelen zijn sociale doelen essentieel voor effectief samenwerkend leren. Het formuleren van sociale doelen helpt lerenden na te denken over het belang van goede communicatie en samenwerking. Dit biedt hen ook een basis om de groepsprocessen later te evalueren en te verbeteren. Sociale doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:
- Communicatievaardigheden: Het verbeteren van de manier waarop lerenden met elkaar communiceren, zowel verbaal als non-verbaal.
- Conflictbeheersing: Het vermogen om conflicten op een constructieve manier op te lossen.
- Empathisch handelen: Lerenden leren zich in te leven in anderen en een ondersteunende rol in de groep te spelen.
Door sociale doelen te formuleren, stimuleer je belangrijke sociale competenties die niet alleen de samenwerking verbeteren, maar ook bijdragen aan betere leerresultaten en een hogere tevredenheid binnen de groep.
Wil je meer leren over het stellen van doelen in een CSCL-context?
Bekijk de andere pijlers en ontdek hoe je de leeromgeving nog effectiever kunt maken.