OUTDOOR GAMES
Outdoor games vormen een essentieel onderdeel van outdoor education. Outdoor education is een gezonde mix van fysieke buitenactiviteiten, omgevingsonderwijs (of –educatie) en sociale/persoonlijke ontwikkeling. Via openluchtonderwijs of openluchteducatie proberen we binnenklasactiviteiten naar de open lucht te verhuizen. Met outdoor games gebeurt dit a.d.h.v. spelvormen en dat is niet eens zo verwonderlijk. Spel is voor kinderen heel belangrijk. Niet alleen hun betrokkenheid stijgt en daardoor ligt het voor de hand dat bepaalde leerinhouden tijdens een spel veel geconcentreerder worden opgenomen (= educatie). Maar ook hun fysieke paraatheid en hun persoonlijke en sociale ontwikkeling worden in groepsspelen aangesproken.
Voor wie zich verder wil verdiepen in outdoor games, graag nog deze aanwijzingen :
- Outdoor education is veel meer dan outdoor games alleen. Niet alle openluchtonderwijs moet via spelvorm aangeboden worden. Als we met de groep proberen om met droge voeten een beek over te steken, dan is de uitdaging groot, maar het spelelement is klein. Als we een kilometer stappen en elke 10 / 100 meter aanduiden om achteraf het aantal dam en hm in een kilometer te berekenen, dan is de uitdaging zelfs niet eens zo groot…
- Het competitie-element is in outdoor games van minder belang. Bij sommige spelen is het zelfs zo dat er meerdere oplossingen of meerdere winnaars zijn. Of beter nog : iedereen is een winnaar.
- Een outdoor game moet multi-inzetbaar zijn. Het basisconcept van het spel moet toegepast kunnen worden voor diverse leeftijden en op diverse inhouden. Bijgevoegde spelen heb ik voor mezelf telkens toegepast op Sinterklaas en kleuren (kleuters), sommen tot 20/100 en tegenstellingen (1ste graad), insecten en vierhoeken (2de graad), Europa en Franse (werk)woorden (3de graad). Het spel is m.a.w. een kapstok, waaraan elke (educatieve) inhoud vastgemaakt kan worden. In de spelbeschrijving heb ik ervoor geopteerd om alles zo bondig mogelijk te formuleren. De term ‘voorwerp’ kan dan ook staan voor een (al of niet natuurlijk) voorwerp, een bepaald soort materiaal, een afbeelding van…., een getal,…
- Een outdoor game hoeft dus niet altijd gericht te zijn op groene natuur. Het is zelfs niet eens nodig dat de spelen in een groene omgeving doorgaan. Uiteraard is de aanwezigheid van een park of grasveld altijd een meerwaarde in vergelijking met een betonnen speelplaats.
- Outdoor gaming (maar eigenlijk ook outdoor education in het algemeen) rendeert het meest als je dit op permanente basis doet. Zou het een haalbaar idee zijn om één keer per week een binnenklasactiviteit (of onderdeel daarvan) als outdoor game aan te bieden ? Als kinderen slechts heel sporadisch buiten mogen leren, dan is het niet verwonderlijk dat ze met hun energie en enthousiasme geen blijf weten…
- Outdoor games laten zich niet afschrikken door een spatje regen of een frisse temperatuur!
- Voor outdoor games zijn er geen hopen materiaal nodig. Een pakket met enkele stevige touwen, blinddoeken en gekleurde doeken of zakjes is meestal genoeg. Daarbovenop komen dan soms kaartjes met de (leer)inhouden van het spel (vlaggen van Europese landen, bijvoeglijke naamwoorden, sommen, afbeeldingen van Sinterklaas,…). Wie beschikt over een groene buitenomgeving in de buurt kan het scala aan materialen moeiteloos uitbreiden met takken, blaadjes, vruchten,…
- Outdoor games worden ook best in een totaalpakket(je) aangeboden. Daarmee bedoel ik dat kinderen zich makkelijker kunnen concentreren op het spel als je dat aanbiedt volgens een vast ritueel. Zoek het vooral niet te ver… een kort buitenlied met een aangepast kringdansje is al genoeg als instap. Daarna volgt het openluchtspel. Afsluiten doen we met een korte reflectie. Op die manier krijg je deze ‘heilige’ drievuldigheid :
- Stimuleer enthousiasme (zorg voor plezier)
- Concentreer de aandacht (kijk en ervaar, praat later)
- Deel de inspiratie
- Outdoor gaming kan niet zonder het enthousiasme van de outdoor leader, jij dus !! Zoek jezelf een ‘partner in crime’. Wie op zijn eentje aan outdoor education doet, blijft een vreemde eend in de bijt. Met twee (of meer) is de inspiratie zoveel hoger en de kans is daarentegen minder dat je alweer een reden hebt gevonden om niet naar buiten te gaan.
- Gebruikte pictogrammen:
VOORBEELDEN