4 mei 2015

Friezen

WAT?

Bij deze stappenplannen staat het uitvoeren van een productieproces centraal.  Meestal begeleiden foto’s (of duidelijke omschrijvingen van handelingen) het proces tot één en hetzelfde resultaat.

Het werken met friezen is mogelijk vanaf oudste kleuters, maar de aangeboden friezen zijn vooral bedoeld voor kinderen van de eerste graad.  De visuele ondersteuning gebeurt met actiefoto’s, die weinig aan het toeval overlaten.  Tekst is uiterst beperkt.
Op het voorblad is het eindresultaat afgebeeld. Na het voorblad komen de afspraken.  De belangrijkste afspraken worden onderaan de pagina door een pictogram gevisualiseerd.  Daarna komen de materialen en benodigdheden aan de beurt.
Hierna worden de verschillende handelingen van de constructieactiviteit via foto’s afgebeeld.
De friezen zijn telkens opgemaakt voor drie kinderen.  Om ervoor te zorgen dat alle kinderen evenredig betrokken worden in de uitvoering van het productieproces, wordt gewerkt met pictogrammen in de vorm van gekleurde mannetjes (blauw, geel, rood).
Op het einde van de fries wordt het (verhoopte) eindresultaat nog eens afgedrukt.  En… we vergeten uiteraard niet op te ruimen (gebruikte pictogrammen zie www.sclera.be).

Bemerk even dat deze werkwijze ook volledig in de lijn ligt van ‘de beertjes van Meichenbaum’ en zijn zelfinstructiemethode.  De ‘beertjes’ worden dan ook in de constructiefries opgenomen.

kookfries8(1)

HOE AFDRUKKEN?

Het is de bedoeling dat de fries als een boekje gehanteerd kan worden.
Omdat het basisdocument van deze kookfries een Publisher-file in katernvorm is, kun je best volgende stappen volgen.

  • Selecteer het recept van je voorkeur (pdf-file) en druk dit af.
  • Knip de bekomen A4-pagina’s in twee.
  • Sorteer de pagina’s opnieuw (kijk naar de bladzijden).
  • Als je wat langer gebruik wil maken van de fries, dan is lamineren wellicht een terechte investering.
  • Als je het geheel met ringen inbindt of in een klein ringmapje steekt, dan kun je van je fries nog een hele tijd genieten.

FRIEZEN

vulkaan

caleidoscoop

haargel

hartige wafeltjes

lavalamp

marsepeinsnoepjes

papiervriendje

tomatensoep met balletjes

bloempothouder

bruisballen

chocoladecake

dromenvanger

fruitspiesjes

kaarsenatelier

Ontwerpen van een T-shirt

schuimen zonder zeep

tandpasta

voederbal

weven

zeepjes

ANDERE STAPPENPLANNEN

Het uitwerken van friezen heeft vooral zijn nut voor jongere kinderen.  Voor oudere kinderen kunnen gewone stappenplannen een welgekomen houvast bieden bij het uitvoeren van een bepaald productieproces.  Bij een gewoon stappenplan vind je op een beperkte ruimte veel meer informatie dan bij een fries.  De visuele ondersteuning is iets minder uitdrukkelijk, de tekst kan ook al heel wat verduidelijken.

Toch hanteren we bij de opmaak van deze stappenplannen toch een aantal stelregels :

  • Schrijf met korte zinnen.
  • Kies voor één handeling per zin.
  • Gebruik gebiedende wijs. (Doe dit. Neem dat.)
  • Een werkblaadje/invulblaadje hoeft niet (altijd).  Kinderen kunnen ook ontdekken als dat achteraf niet op papier staat.
  • Zorg voor een tussentijdse evaluatie. (Tijd om even te tonen aan de juf of meester wat je al gemaakt/ontdekt hebt.)
  • Stel de kinderen voor problemen, zonder altijd zelf de oplossing te suggereren.
  • Hoe jonger de kinderen, hoe minder verschillende handelingen.
  • Slot van de hoekfiche : voorzie een mogelijkheid om de kinderen het ontdekte/het geleerde aan de groep voor te stellen.

STAPPENPLANNEN

Fietsatelier

ontdekfiche banden stoppen

ontdekfiche binnenband vervangen

ontdekfiche remkabel

ontdekfiche achterwiel vervangen

Fietshouding

Ontdekfiche fietsafstelling – zadelhoogte

Ontdekfiche fietsafstelling – zadelplaatsing horizontaal

Ontdekfiche fietsafstelling – algemeen

Ontdekfiche fietsafstelling – stuur

Fietsmaterialen

Ontdekfiche ik soldeer mijn eigen fiets