WAT?
“Almaar vaker hoor je over ‘snoezelen’ praten. Snoezelen is een samentrekking van ‘snuffelen’ en ‘doezelen’ en gebeurt in een speciaal daartoe ingerichte ruimte. Met ‘snuffelen’ wordt bedoeld dat alle zintuigen geprikkeld worden en ‘doezelen’ betekent dat je lekker mag ontspannen en van de ruimte mag genieten.” (uit ‘Kleuters en ik – jrg. 22/4 – 2005-2006).
Onze derdejaars kleuteronderwijs richten elk jaar een snoezelruimte in. Op enkele dagen tijd toveren zij een steriele klas om in een sfeervolle ruimte boordevol zintuiglijke prikkels. Een honderdtal kleuters krijgen dan meteen de kans om zich te laten onderdompelen in de warme en verrassende sfeer van de snoezelruimte.
Aan het ontwerp van de snoezelruimte en alle snoezelvoorwerpen gaat een heel proces vooraf. Daarin worden onze studenten bijgestaan door Ronny Vanoosthuyse en Joep Derie, twee leerkrachten van Stella Maris Kortrijk, die terecht twee snoezelpioniers genoemd kunnen worden. Met een karrevracht materiaal (en dat mag letterlijk genomen worden) brengen ze de studenten een aantal criteria bij, waaraan goed snoezelmateriaal moet voldoen.
In opgesplitste groepen gaan de studenten daarna aan de slag. Een thema wordt afgesproken (‘onder water’, ‘gaatjes’,…), een zintuig wordt centraal gesteld… en de bouw van snoezelvoorwerpen en –ruimte kan beginnen.
Criteria en meer achtergrond i.v.m. snoezelen zijn terug te vinden in ‘Het grote snoezelboek’ (van Joep en Ronny) dat bij Abimo is uitgegeven.
LEEFTIJD
Hoewel de snoezeltherapie haar oorsprong vindt in de gehandicaptensector is heel snel gebleken dat ook kleuters ongelooflijk geboeid kunnen zijn door de zintuiglijke prikkels in die verrassende ruimte. Wie het ooit meemaakte, moet zelfs toegeven dat het als volwassene een al even verrijkende ervaring is.
OPBOUW
Om ervoor te zorgen dat de criteria bij goed snoezelmateriaal geen dode letter blijven, maken de studenten bij enkele snoezelvoorwerpen een begeleidende fiche.
Deze fiches zijn op deze website te raadplegen en kunnen je wellicht inspiratie bieden om ook zelf een snoezelhoekje in je klas op te bouwen.
Eén criterium van een goed snoezelvoorwerp is het feit dat vooral één zintuig centraal staat. Teveel verschillende prikkels in eenzelfde voorwerp zijn verwarrend en weinig rustgevend. Dat is meteen de reden waarom de onderstaande snoezelfiches per zintuig opgesplitst zijn.
Maak je keuze en ga aan de slag en laat ons vooral weten of snoezelen ook in jouw klas synoniem staat met zintuiglijk genieten.
SNOEZELFICHES