30 april 2015

Snoezelfiches kleuteronderwijs

WAT?

“Almaar vaker hoor je over ‘snoezelen’ praten.  Snoezelen is een samentrekking van ‘snuffelen’ en ‘doezelen’ en gebeurt in een speciaal daartoe ingerichte ruimte.  Met ‘snuffelen’ wordt bedoeld dat alle zintuigen geprikkeld worden en ‘doezelen’ betekent dat je lekker mag ontspannen en van de ruimte mag genieten.” (uit ‘Kleuters en ik – jrg. 22/4 – 2005-2006).

snoezelen1

Onze derdejaars kleuteronderwijs richten elk jaar een snoezelruimte in.  Op enkele dagen tijd toveren zij een steriele klas om in een sfeervolle ruimte boordevol zintuiglijke prikkels.  Een honderdtal kleuters krijgen dan meteen de kans om zich te laten onderdompelen in de warme en verrassende sfeer van de snoezelruimte.

Aan het ontwerp van de snoezelruimte en alle snoezelvoorwerpen gaat een heel proces vooraf.  Daarin worden onze studenten bijgestaan door Ronny Vanoosthuyse en Joep Derie, twee leerkrachten van Stella Maris Kortrijk, die terecht twee snoezelpioniers genoemd kunnen worden.  Met een karrevracht materiaal (en dat mag letterlijk genomen worden) brengen ze de studenten een aantal criteria bij, waaraan goed snoezelmateriaal moet voldoen.
In opgesplitste groepen gaan de studenten daarna aan de slag.  Een thema wordt afgesproken (‘onder water’, ‘gaatjes’,…), een zintuig wordt centraal gesteld… en de bouw van snoezelvoorwerpen en –ruimte kan beginnen.

snoezelen2

Criteria en meer achtergrond i.v.m. snoezelen zijn terug te vinden in ‘Het grote snoezelboek’ (van Joep en Ronny) dat bij Abimo is uitgegeven.

snoezelen3

LEEFTIJD

Hoewel de snoezeltherapie haar oorsprong vindt in de gehandicaptensector is heel snel gebleken dat ook kleuters ongelooflijk geboeid kunnen zijn door de zintuiglijke prikkels in die verrassende ruimte.  Wie het ooit meemaakte, moet zelfs toegeven dat het als volwassene een al even verrijkende ervaring is.

snoezelen5snoezelen4

OPBOUW

Om ervoor te zorgen dat de criteria bij goed snoezelmateriaal geen dode letter blijven, maken de studenten bij enkele snoezelvoorwerpen een begeleidende fiche.
Deze fiches zijn op deze website te raadplegen en kunnen je wellicht inspiratie bieden om ook zelf een snoezelhoekje in je klas op te bouwen.
Eén criterium van een goed snoezelvoorwerp is het feit dat vooral één zintuig centraal staat.  Teveel verschillende prikkels in eenzelfde voorwerp zijn verwarrend en weinig rustgevend.  Dat is meteen de reden waarom de onderstaande snoezelfiches per zintuig opgesplitst zijn.

Maak je keuze en ga aan de slag en laat ons vooral weten of snoezelen ook in jouw klas synoniem staat met zintuiglijk genieten.

SNOEZELFICHES

ballonnenmatras

ikneemjebijdeneus

ikvoel, ikvoel

kijkbuizen

muzieksymfonie

nagel-enkroonkurkdraaimolen

piramidevanCD’s

rararaatje

reukwiel

snoeRI-pad

speelkubus

thedreambears

twinkelpinkel

verrassingshoeden

voelbeer

voelgiraf

voelknuffels

voelstoel

wiegel-voelbed

ballonnenwolk

handschoenen

kijk- en voelkussens

nagel-en kroonkurkdraaimolen

optische illusie

slinger van cd’s

slinger van piepschuim

slinger van ponponnetjes

springslangen

voelbakjes

voelbord

voelslinger

zwart-wit silhouetten

zwart-wit tekenplankjes

zwart-wit zitzak

allevingerslos

basjedebeer

deappelboom

degiraf

fe-li-qbus

fonkelendeijslamp

hetvoelkussen