ONTDEK hier alle projecten

Didactiek van STEM

Tekengebied 5 kopie 3@4x

Onderzoekend leren

Dit project biedt je een inkijk in STEM-praktijkvoorbeelden waarbij onderzoekend leren als didactische aanpak centraal staat. De analyse van deze praktijkvoorbeelden gebeurt aan de hand van het PK-model dat binnen dit project ontwikkeld werd. Dit model vormt de ruggengraat van alle STEM projecten binnen de onderzoekslijn ‘Sterk in STEM’.
Tekengebied 5 kopie 3@4x

Stem voor de basis

‘STEM voor de basis’ is een lerend netwerk dat diverse stakeholders verenigt die betrokken zijn bij STEM-onderwijs in de basisschool. Het lerend netwerk houdt de vinger aan de pols om STEM-inzichten voor het kleuter- en lager onderwijs te ontwikkelen en actualiseren. Via vormingsinitiatieven wordt ingezet op de doorstroom naar het werkveld.
Tekengebied 5 kopie 3@4x

Stem evalueren

Je doet aan STEM, check! Maar hoe vertaalt zich dat naar het rapport? Een grote vraag… In dit project zochten we naar handvatten om de competenties rond STEM van kinderen uit het basisonderwijs in kaart te brengen. Aan de hand van een rubric, evaluatietools en voorbeelden worden evaluatiemogelijkheden geïllustreerd.
STEMpact

stempact

Scholen en kinderopvang slaan de handen in elkaar om samen via professionalisering werk te maken van meer STEM in de klas en op school. Het resultaat van dit lerend netwerk  is een inspiratiesite met STEM-praktijkvoorbeelden voor de basisschool en een leidraad om STEM duurzaam te implementeren op schoolniveau.
Tekengebied 5 kopie 3@4x

Duurzame STEM-implementatie in het kleuteronderwijs

Er bestaan al heel wat mooie materialen om STEM toe te passen in het kleuteronderwijs (Vervaet, S., 2020). Toch blijft het moeilijk om dit duurzaam én geïntegreerd uit te bouwen.

In het kader van de module ‘samen opleiden’ in het curriculum van de lerarenopleiding kleuteronderwijs van de VIVES campus Brugge, hebben een aantal studenten ervoor gekozen om hun onderzoeksopdracht uit te werken rond STEM.

Er werd een sjabloon ontworpen van een STEM-fiche. De uitgewerkte fiches willen we hier ter inspiratie delen.

STEM en computationeel denken

Legostudio vives

LEGO® studio vives

LEGO® is niet meer zoals het vroeger was. Het is véél meer! Van bouwen en robots tot programmeren: Vives investeert telkens in de laatste technologie en integreert deze in een STEM-aanpak. De hele klas kan hier een workshop komen volgen, afgestemd op leeftijd (vanaf eind derde leerjaar) en/of het materiaal dat de school zelf heeft. Ook leerkrachten kunnen een workshop volgen. Wij spitsen ons ook toe op bedrijven: Als team een challenge overwinnen? Yes, you can! 

stemcomputer

stemcomputer

Computationeel denken zei u? Overal om ons heen hebben we ermee te maken! Binnen dit project werd een didactisch kader en bijhorende leerlijn ontwikkeld met als doel computationele denkvaardigheden te stimuleren in het basisonderwijs en de onderbouw van het secundair onderwijs.
Tekengebied 5 kopie 3@4x

kwisspel

Het onderwijslandschap is in evolutie. Zo ook voor wiskunde in de kleuterklas. Vaardigheden als probleemoplossend denken, kritisch en creatief denken, samenwerken, zelfregulering winnen hierbij aan belang. Deze site wil dan ook een theoretisch en praktisch kader bieden van hoe kleuters aan wiskunde op een ondernemende en onderzoekende manier kunnen doen in de kleuterklas, en dit onder begeleiding van de leerkracht binnen een rijke en uitdagende leeromgeving. 

STEM en bedrijven

School At Platteland

School@platteland

School@Platteland is een project over openluchtonderwijs waarin een klas van de derde graad basisonderwijs gedurende een langere periode één (halve) dag per week naar een boerderij of andere openluchtlocatie gaat. Ter plaatse helpen de kinderen de enthousiaste gastheer of gastvrouw bij zijn/haar dagelijkse klussen waaraan heel wat lesstof uit verschillende vakken wordt gekoppeld.
Stemmige bedrijvigheid

stemmige bedrijvigheid

Kinderen gaan vaak met de klas op bedrijfsbezoek met als hoofddoel: het verbeteren van hun houding tegenover STEM-disciplines, in het bijzonder techniek. Dit ‘Flankerend onderwijs’-project reikt een didactische structuur aan waarin een aantal noodzakelijke voorwaarden verwerkt zijn voor het realiseren van dit doel. Aan de hand van uitgewerkte voorbeelden wordt dit concreet gemaakt. Méér dus dan alleen maar rondhollen op het bedrijf met een invulblaadje.

STEM en duurzaamheid

Tekengebied 5 kopie 3@4x

Afstemmen op food

Productontwikkeling en STEM vormen een perfecte match! Reallife uitdagingen moedigen leerlingen aan om een onderzoekende houding aan te nemen en aan de hand van een STEM-didactiek zelf een voedingsproduct te ontwikkelen. Aan de hand van een coachingstraject voor leerkrachten secundair onderwijs werden tools en handvatten aangereikt om samen met leerlingen een voedingsproduct te ontwikkelen.
agrotopia

agrotopia

Agrotopia… het klinkt een beetje als een woord uit de toekomst! Agro is landbouw en topia komt van het woord utopia (droom). Agrotopia is de grootste dakserre van Europa gelegen op de site van de REO Veiling in Roeselare, en een onderdeel van Inagro, het R&D centrum van de (West-) Vlaamse land- en tuinbouw. Hier liggen heel wat kansen tot leren over STEM!
InStem

INstem

Kinderen zijn veelal de voeling met de oorsprong van onze voeding verloren. Voedsel komt uit de winkel en er lijkt in de meeste gevallen wel altijd genoeg te zijn. Welke impact heeft dat op onze aarde? Is er wel genoeg voor iedereen als we onze levensstijl aanhouden?  Zijn Insecten als voedsel van de toekomst een mogelijk alternatief?
Smartstembox

Smartstembox

Kinderen komen steeds meer in contact met oplaadbare toestellen. Heel wat speelgoed, tablets of smartphones werken op lithium-ion batterijen. Het belang om zorgvuldig om te gaan met deze toestellen is groot. We willen binnen dit project kinderen sensibiliseren om veilig om te gaan met heroplaadbare toestellen.

STEM en educatieve technologie

logo digistem

digistem

Dit praktijkonderzoek verkende hoe educatieve technologie een meerwaarde kan betekenen voor STEM in het kleuter- en lager onderwijs. De resultaten bestaan uit een didactisch kijkkader en talrijke praktijkvoorbeelden waarin digitale verrijking benut wordt om STEM-onderwijs in de klaspraktijk vorm te geven en te versterken. Er is ook een leerpad beschikbaar voor de lerarenopleiding.

Stem en meertaligheid

steamstories

STEAM-stories

STEAM Stories zet in op een hoge betrokkenheid binnen STEAM-onderwijs van ieder kind, ook NT2-kinderen. Centraal staan verhalen en een muzische omgang met veeltaligheid om met STEAM aan de slag te gaan. Drie STEAM-projecten werden samen met leerkrachten in het werkveld ontwikkeld voor de eerste graad lager onderwijs. Maar ook voor jongere en oudere kinderen kan je hier inspiratie vinden voor veeltalig STEAM-onderwijs! 
Tekengebied 5 kopie 3@4x

Veeltalige stem-aanpak

STEM-onderwijs biedt ideale leercontexten  voor functioneel veeltalig leren die meertalige leerlingen de kans bieden om volwaardig te participeren en hun werkelijke competenties in te zetten.

Stem en design thinking

Design at school

design at school

Design thinking?! Dit klinkt als iets uit de bedrijfswereld… en dat is het ook. ‘Was’ beter gezegd, want ook kinderen kunnen in de eigen leefwereld problemen ontdekken en hiervoor vernieuwende oplossingen bedenken en ook echt realiseren. Methodieken vertaald uit het echte leven op kindermaat waardoor ze beseffen dat ze zélf ook iets kunnen verbeteren aan de wereld om hen heen. STEM met een grote impact!

Stem in internationale projecten

Tekengebied 5 kopie 3@4x

DOSE

DOSE staat voor ‘Development of STEM education’. Het doel van dit Europees project is het begeleiden van scholen bij het duurzaam implementeren van STEAM-onderwijs. De nadruk ligt hierbij ook op de ‘A’ van Arts. Binnen het project werd een netwerk van scholen gevormd die zelf STEAM-activiteiten ontwikkelden, uittestten en deelden met elkaar.
logo steamct

STEAM-CT

In STEAM-CT staat een didactisch kader centraal dat geïllustreerd wordt met projecten waarin STEAM en computationeel denken hand in hand gaan voor kinderen en jongeren tussen 3 en 15 jaar. Er is ook een online module beschikbaar om als leerkracht je didactische STEM-competenties te versterken.
stem4math

STEM4math

STEM heeft 4 letters, en die laatste ‘M’ wordt al wel eens vergeten. Maar hoe koppel je wiskunde aan je activiteit zodat het méér wordt dan alleen maar een leuke doe-les? De belangrijkste doelstelling van dit Europees project is het stimuleren van STEM-onderwijs, waarbij wiskundige concepten en vaardigheden centraal staan. Daartoe werd een geïntegreerde STEM-methodiek ontwikkeld en geïllustreerd met 20 good practices, die samen met leerkrachten uit het basisonderwijs werden ontworpen.

Logo stem in action

STEM in action

Het project STEM in Action richt zich op toegankelijk leermateriaal voor leerkrachten om hen sterker te maken in het aanbieden van STEM in het kleuter-, lager en secundair onderwijs.