ONTDEK hier alle projecten
Didactiek van STEM

onderzoekend leren

Stembasisnet

Stem evalueren

STEMpact

duurzame stem-implementatie in het kleuteronderwijs
Er bestaan al heel wat mooie materialen om STEM toe te passen in het kleuteronderwijs (Vervaet, S., 2020). Toch blijft het moeilijk om dit duurzaam én geïntegreerd uit te bouwen.
In het kader van de module ‘samen opleiden’ in het curriculum van de lerarenopleiding kleuteronderwijs van de VIVES campus Brugge, hebben een aantal studenten ervoor gekozen om hun onderzoeksopdracht uit te werken rond STEM.
Er werd een sjabloon ontworpen van een STEM-fiche. De uitgewerkte fiches willen we hier ter inspiratie delen.
STEM en computationeel denken

LEGO EDUCATION INNOVATION STUDIO
LEGO® is niet meer zoals het vroeger was. Het is véél meer! Van bouwen en robots tot programmeren: Vives investeert telkens in de laatste technologie en integreert deze in een STEM-aanpak. De hele klas kan hier een workshop komen volgen, afgestemd op leeftijd (vanaf eind derde leerjaar) en/of het materiaal dat de school zelf heeft. Ook leerkrachten kunnen een workshop volgen. Wij spitsen ons ook toe op bedrijven: Als team een challenge overwinnen? Yes, you can!

STEMCOMPUTER
STEM en bedrijven

School@platteland

Stemmige bedrijvigheid
STEM en duurzaamheid

Afstemmen op food

agrotopia

Instem

SMARTstembox
Kinderen komen steeds meer in contact met oplaadbare toestellen. Heel wat speelgoed, tablets of smartphones werken op lithium-ion batterijen. Het belang om zorgvuldig om te gaan met deze toestellen is groot. We willen binnen dit project kinderen sensibiliseren om veilig om te gaan met heroplaadbare toestellen.
STEM en educatieve technologie

DIGISTEM
Dit praktijkonderzoek verkende hoe educatieve technologie een meerwaarde kan betekenen voor STEM in het kleuter- en lager onderwijs. De resultaten bestaan uit een didactisch kijkkader en talrijke praktijkvoorbeelden waarin digitale verrijking benut wordt om STEM-onderwijs in de klaspraktijk vorm te geven en te versterken. Er is ook een leerpad beschikbaar voor de lerarenopleiding.
Stem en meertaligheid

Steamstories

veeltalige stem-aanpak
Stem en design thinking
Design at school

Stem in internationale projecten

DOSE

STEAM-CT

STEM4MATH
STEM heeft 4 letters, en die laatste ‘M’ wordt al wel eens vergeten. Maar hoe koppel je wiskunde aan je activiteit zodat het méér wordt dan alleen maar een leuke doe-les? De belangrijkste doelstelling van dit Europees project is het stimuleren van STEM-onderwijs, waarbij wiskundige concepten en vaardigheden centraal staan. Daartoe werd een geïntegreerde STEM-methodiek ontwikkeld en geïllustreerd met 20 good practices, die samen met leerkrachten uit het basisonderwijs werden ontworpen.

STEM4MATH in action
STEM met focus op wiskunde

KWISSPEL
Het onderwijslandschap is in evolutie. Zo ook voor wiskunde in de kleuterklas. Vaardigheden als probleemoplossend denken, kritisch en creatief denken, samenwerken, zelfregulering winnen hierbij aan belang. Deze site wil dan ook een theoretisch en praktisch kader bieden van hoe kleuters aan wiskunde op een ondernemende en onderzoekende manier kunnen doen in de kleuterklas, en dit onder begeleiding van de leerkracht binnen een rijke en uitdagende leeromgeving.