



EDUBOX ENERGIE




In STEM-onderwijs is het moeilijk om zicht te krijgen op het beheersingsniveau bij leerlingen van complexe STEM-vaardigheden zoals bijvoorbeeld voorspellen, plannen, gegevens analyseren, concluderen…. Hierdoor is het voor leerkrachten een uitdaging om hun begeleiding af te stemmen op het beheersingsniveau en leerproces van de leerlingen. Om hierop zicht te krijgen, kunnen de principes van formatief handelen toegepast worden. Door gegevens over het leerproces te verzamelen wordt snel, makkelijk en gericht gecheckt of het behandelde daadwerkelijk wordt beheerst, zodat duidelijk wordt wat de volgende stap in het leerproces kan zijn. Op basis hiervan kunnen er didactische beslissingen genomen worden door de leerkracht en kunnen leerlingen meer inzicht krijgen in hun eigen leerproces m.b.t. hun STEM-vaardigheden. Om die STEM-vaardigheden zichtbaar te maken, kan educatieve technologie ingezet worden. Hierdoor krijgt de leerkracht zicht op het leerproces van de leerlingen en kan de leerkracht gericht feedback geven.
In dit project werd via ontwerponderzoek een didactisch kader ontwikkeld waarbij de principes van formatief handelen, STEM en educatieve technologie geïntegreerd worden. Aan de hand van dit didactisch kader werd lesmateriaal ontwikkeld die uitgetest werd door pilootleerkrachten (2e en 3e graad lager onderwijs). Dit lesmateriaal is een EDUBOX rond het thema ‘Energie’ en werd in samenwerking met de VRT ontwikkeld. In de EDUBOX doorlopen de leerlingen zelfstandig een leerpad en heeft de leerkracht een coachende rol.
Via semi-gestructureerde interviews en observaties werd in kaart gebracht hoe formatief handelen de STEM-didactiek kan versterken en hoe met educatieve technologie STEM-vaardigheden in kaart kunnen worden gebracht. We peilden ook naar hoe leerkrachten dit begeleidingsproces ervaren.
Met dank aan juf Lies, juf Sofie en juf Madeleine van VBS De Watermolen in Heule, meester Andrew en meester Pieter van VBS Sint-Jozef in Kortrijk en meester Joost, meester Arno en juf Jasmine van Gemeenteschool Zwevegem voor het uittesten en de optimalisatie van het lesmateriaal.
In ontwikkeling
Wil je op de hoogte gehouden worden van de resultaten van dit project? Laat je gegevens hier achter.
In ontwikkeling
Wil je op de hoogte gehouden worden van de resultaten van dit project? Laat je gegevens hier achter.
In ontwikkeling
Wil je op de hoogte gehouden worden van de resultaten van dit project? Laat je gegevens hier achter.