Wat is stem?

Zélf een uitdagend probleem oplossen, op onderzoek gaan, creatief denken, ontwerpen en maken: STEM is voor kinderen (en leerkrachten) vaak een andere manier van leren. Het wordt geassocieerd met een verschuiving van het leren van geïsoleerde losstaande feiten en vaardigheden naar het geïntegreerd werken vanuit uitdagende probleemstellingen die meteen gelinkt kunnen worden met de wereld om je heen.

Om die probleemstellingen te kunnen oplossen stappen we in een boeiend proces waarin een voortdurende interactie gebeurt tussen Onderzoeken, Ontwerpen en Optimaliseren.

Een effectieve STEM aanpak steunt hierbij op 4 pijlers

  • Betekenisvolle contexten
  • Vragen stellen
  • Systematisch onderzoek
  • Interactie en reflectie

STEM is dus een manier van leren die zowel voor jongeren als volwassenen werkt, omdat er naast domeinspecifieke doelen, vooral ook domeinoverstijgende doelen gestimuleerd worden zoals creativiteit en innovatie, kritisch denken en probleemoplossend vermogen, communicatie en samenwerking.

Vandaar dat in het navormingsaanbod van de onderzoekslijn ‘Sterk in STEM’ beide doelgroepen aangesproken worden.